onsdag 10 februari 2010

Nybakat, hembakat. I serien Kyrkkaffe


Jag känner lukten av nybakat bröd. Det doftar alldeles ljuvligt. Jag känner doften av kryddorna, jäsningen och det nygräddade brödet. Jag lägger händerna på det varma brödet. Delar det. Och breder lite pålägg på. Jag njuter i fulla drag. Av lukten. Av känslan att äta det egenlagade. Det hemgjorda underbara brödet. Det är så underbart ljuvligt gott. Det skapar känsla. Det skapar värme. Det är helt enkelt alldeles fantastiskt gott.

Denna bok innehåller människors favoritbröd. Sådant bröd som gjorts igen och igen. Här finns ljust och här finns mörkt. Med jäst, bakpulver eller bikarbonat. Knådat. Jäst. Vilat. Det är beprövat och gott. Det är sådant som man vill dela med sig av. För att det är gott. Enkelt och gott. Beprövat, enkelt och fantastiskt njutbart gott.

Precis som Saliga Soppor och Perfekta Pajer som finns i samma serie (Kyrkkaffe) och som nyligen kommit ut, finner jag denna bok vara en fantastisk liten gåbortpresentbok. Därtill - så tror jag att den bör stå i mina döttrars kök. Mina döttrar är de käraste jag har. Dem vill jag väl och hembakt bröd är en god tillförande kraft. Det betyder kort och gott att jag i närtid får beställa minst två böcker till av denna bok. En till Jenny och en till Sofie. Det exemplar jag nu har vill jag använda för eget bak. För gemensam njutning med den som äter tillsammans med mig i vårt kök, som t ex min lekkamrat, mina döttrar eller någon annan vän.

Detta är en bok att använda. Definitivt.

Anette Grinde
Sdbybrg 2010 02 10

Nybakat, hembakat
Foto; Magnus Aronsson, Anna Braw och Fredrik J Karlsson
Formgivning; Maria Mannberg
Redaktör; Anna Braw
ISBN 978-91-7387-055-9
Libris Förlag

Inga kommentarer: