söndag 15 november 2009

Sveriges Turist Förening - söker människor till sin styrelse i Roslagskretsen...

Jag fick ett brev i posten. Från STF - Roslagskretsen. De inbjuder till möte, för samtal om kretsens överlevnad och aktivitet. För engagemang och omsorg från oss medlemmar. Till detta möte skall jag gå. För att se om jag kan bidra med kraft och kunskap till denna förening.

Men jag undrar ändå. Jag har varit med i STF under många år. Jag betalar avgiften. Jag får tidningen. Vi bor på vandrarhem då och då. Jag går nog minus - ekonomiskt - men tycker att det är en viktig förening, och därför bidrar jag med min medlemsavgift. Men - jag har aldrig, under de senaste 20 åren i denna krets, upplevt att kretsen har sökt efter mig, berättat vad som har funnits eller att de har haft något som har fångat mig. Kanske beror det på att jag har varit ouppmärksam och ägnat mig åt annat, eller kanske beror det på att STF Roslagskretsen inte agerat utåt mot alla medlemmar. Eller kanske på en kombination av detta. Oavsett vad det beror på, så är det synd om vår krets måste gå i träda. Och - om risken för detta finns, så är det helt enkelt medlemmarna som måste ta ställning kring frågan om vad just de önskar med och i sin krets. Den nuvarande styrelsen ber om vår hjälp. Och då bör vi hörsamma detta och gå till detta möte.

Vi behöver ställa oss frågan - vad vill vi att STF Roslagen skall stå för? Vad kan vi, var och en, göra för att det skall bli så? Hur kan vi bidra för att kretsen skall finnas, utvecklas och bistå med allt det som föreningen står för?

Vi bodde på Älvdalens vandrarhem i somras, när vi färdades genom landet. Vi hade inte bokat, men fick plats ändå. Där var varmt och torrt, när det regnade lite smått därute. Värden gav oss möjligheten att ställa in våra motorcyklar i det torra garaget. Omsorgen gladde. Det kändes tryggt och bra att våra motorcyklar stod inomhus. Skyddade från väder och eventuella nyfikna fingrar (även om de är väldigt få). Detta skall - som i bör och känns bra - finnas landet över, liksom alla de aktiviteter som finns i de olika kretsarna.

Jag vill att STF skall finnas. Jag vill att STF.s lokala krets i vår region skall finnas. Jag tror att det är viktigt att det finns aktiva människor som vårdar och talar, som aktiverar sig för kretsen. Kanske kan jag bidra. Och kanske kan du bidra. Visst vore det gott om kretsen kan välja en engagerad styrelse på nästa årsmöte?

Häng med på mötet du oxå - det är den 18 november kl 1800 i Roslagens sjukhus samlingssal - Hamngatan 12. Maila till info (at) foretagshuset.net - så får du information av mig om till vem du skall anmäla dig....

A ....

Inga kommentarer: