fredag 24 september 2021

Mitt Roslagen 23/9-21


Mitt Roslagen har kommit (nr 23/9-21). Det är en gratistidning som delas ut till hushåll i Norrtälje kommun. Just nu kommer den ut var 14e dag. Den här tidningsutgåvan hade en upplaga på lite drygt 31 000 ex. Jag skriver själv i tidningen. Det är förstås ett av skälen till att jag tycker om tidningen. Ett annat är att den innehåller nyttig samhällsinformation och att det finns fler personliga krönikor, skrivna av t ex Pove Persson och Mika Wallander. Jag upplever att de skriver om viktiga värden att reflektera över. Om livet, om dess frustration, sorg och glädje. 


I det senaste numret skrev Mika Wallander om vemod och stillhet, om sorg och liv. Det är allmänmänskliga och viktiga frågor. Oavsett i vilken mylla jag står i, oavsett om jag tillhör kristendomen, islam, hinduismen, ateismen eller annat så är vi alla människor. Vi har alla mängder av känslor inom oss, vi tar stöd från olika håll. Det är både intressant och lärorikt. Jag tror också att vi alla, som Mika skriver, bär på vemod inom oss. Ingen är befriad från vemodet, men vi kan förhålla oss olika. Olika för olika människor och olika i olika tid. Kanske är det inte ens något vi ska vara ledsna över, 


Ja, kanske behöver vi vemodet. Kanske behöver vi vemodet och stillheten för att kunna fånga livets nyanser, skapa eftertanke och se livet, dagarna och händelser från ett annat håll. 


Nu ska jag gå till bokhandeln. Där ska jag leta fram Tove Janssons bok “Vem ska trösta knyttet”. Jag ska läsa och begrunda. Fundera mer över vad stillhet och vemod - och andra känslor - gör med mig - oss - i livet.  


Njut dagen som den bästa.


A..




Inga kommentarer: