lördag 8 februari 2014

Reklam - som når mig för att vi talar om saken ....

Han talade om reklamen och hur den påverkar oss som konsumenter, inköpare och investerare. Han talar om papperstidningar och internetålderns virrvägar. Om hur en bild eller film (läs annons) kan delas hur många gånger som helst och skapa en bild för varumärket. Byggandet av varumärket och upprepande av budskapet i positiva termer och bredd gör det starkare. Det är imponerande att se reklammakarnas fantasi och hur vi hjälper dem i sitt arbete. Han talar också om reklamen som skall nå oss för att vi är intresserade, inte där vi snarare blir irriterade. Poängen är att avsändaren skall känna till vår längtan, för att pricka rätt. Integritetsproblematiskt tänker jag, men förstår finessen ur säljaren synvinkel.

Senare under dagen talar jag med syster yster om inspiration, kurser, Indesign och Photoshop. Hon talar om kurser hos Sensus och Moderskeppet. Ja, tänker jag, det vill jag också och rör lite på musen till min dator, för att väcka den. Jag ler när jag direkt ser Moderskeppet mitt i mitt fb-flöde. Ja, visst skall jag ta tillfället i akt att gilla deras sida när de nu ber mig om detta, just när vi talar om det.

Men, hur gick det till egentligen? Hur kunde den dyka upp där, just när vi talar om saken?

A..



Föreläsning gm Roslagens Sparbank. John Karsberg. Mer länkar & sånt;  Intressant. Bloggkartan NorrtäljeNyligen.seKnuff bloggar  - Handelshögskolan - Företagshuset. DN.

Ps....
Nu finns det fler chanser att lyssna på ord om vår resa i Indien - tex; 
13 mars 2014; Rotary Norrtälje 
17 mars 2014; St Eriks Gille, Sockenstugan Roslagsbro, Norrtälje.
8 september 2014; Sundbybergs församling


1 kommentar:

Markus "LAKE" Berglund sa...

Tack för länken till Sparbankens hemsida!

/Markus, webbredaktör Roslagens Sparbank