fredag 10 februari 2012

Upplev Sverige - Täby kyrka

Täby Kyrka står idag på dagordningen. Mitt ärende dit är inte glatt, men det känns ändå glädjefyllt att besöka kyrkan, ta farväl av Josef och träffa några av de som ännu finns kvar.

Jag hittar Täby Kyrka i Upplev Sverige - en guide till upplevelser i hela landet. Kyrkan är belägen ca 7 km norr om Täby, efter väg 265, i Täby Kyrkby.

"Täby kyrka bygges i mitten av 1200-talet, förmodligen som en ersättning för en tidigare träkyrka." står att läsa i Upplev Sverige. Där framkommer också att "Målningarna har aldrig varit överkalkade och har därför kvar mycket av sin ursprungliga färg och kraft". Albertus Pictor och hans medhjälpare har målningarna på sitt ansvar. Han har många konstverk på sitt samvete. Det är gott att se.

Kyrkan är fantastisk. Den står stark och vit, men ändå liten och vacker. Mitt i, mitt i Täby Kyrkby. I kyrkan finns fantastiska målningar. Taket är fyllt av möjligheter till betraktelsestunder som kräver tystnad, närvaro och tid. Altarskåpet är ljuvligt. Här och nu kan jag bara låta målningar, skåp och kyrkans detaljer att skymta förbi. Det skapar en längtan hos mig - en längtan att återvända.

Ja, hit vill jag komma tillbaka. Här vill jag förundras, betrakta, undra och längta. I stillsamhetens vackra ton.
 
 Anette Grinde



Upplev Sverige kan t ex köpas genom;
Adlibris. Bokia. Bokus. Bonnier Fakta. Adlibris.






Mer info om Täby kyrka kan finnas t ex via;
Wikipedia om Täby kyrka. Täby församling. Historiska museet. Formonline.se

Inga kommentarer: