söndag 27 september 2015

Vi pratade om plasten idag...

Vi pratade om plasten idag. Ja, egentligen pratade vi om ‪schyst resande‬ (eftersom jag höll föredrag på ämnet) men plasten är ju ett otyg i världen som hör ihop med hållbarhetstanken i resandet. En schyst miljö alltså.

Ja, plasten är ett otyg eftersom så mycket hamnar i naturen - och i våra hav. Det är nästan outhärdbart att tänka att sååå mycket hamnar i naturen och i haven. Och därmed också i vår mat. Och att djuren dör med mängder av plast i magen. Det är ju inte så fint, eller hur?

Därtill kommer förstås att våra efterkommande generationer - mina barn, barnbarn och barnbarnsbarn (och kanske också dina) - kommer att ha så mycket mindre fantastisk natur att vistas i än vi har. Det känns rätt obra.

Jag försöker lyssna till ‪Plastic free tuesday‬ - alltså att leva plastfritt (ej förbruka plast) minst en dag i veckan. Det ger mig uppmärksamhet på frågan, får mig att förbruka avsevärt mycket mindre plast och bli bättre på detta. Inte bara en dag, utan alla dagar. Eftersom den spelar roll.

Får jag peppa dig att hänga på? Begrunda din plastkonsumtion.

Notera att den är väldigt onödig. Naturförstörande. Och peppa dig själv att minska den.

A..

Inga kommentarer: