söndag 20 september 2015

I skymningen sjunger koltrasten

I skymningen sjunger koltrasten 
Linda Olsson 
Brombergs förlag 
www.brombergs.se
2014 
Isbn 978-91-7337-654-9

Jag har tidigare läst två fina böcker av Linda Olsson och hade höga förväntningar på denna bok. Jag införskaffade den med glädje. Ja, jag tycker om Olssons språk, hennes texter. Jag läser I skymningen sjunger koltrasten utan att överväga av kliva ur berättelsen i förtid. Jag trivs i karaktärernas sällskap, tycker om dem. Jag läser från första till sista sidan, längtar vidare. Jag blir bara så grymt besviken på kapitel 36, och då särskilt på det oförklarade alltför korta tankespåret om Paul och tomheten kring Elisabeth. Ja, jag saknar lotsning till flera tankespår här. De lämnades alldeles tomma. Det hade kunnat göra läsupplevelsen så mycket större.

Abrupt. Besviken. Tvär. 

Fast. Förstås. Det tomma som lämnades kvar. Spåret. Gav ju anledning till tanke efter. Förstås. 

Och jag kommer självklart också att läsa hennes nästa bok. När kommer en sådan, tro?

A..


Adlibris. Kyrkans tidning. Brombergs bokförlag.

Inga kommentarer: