söndag 18 mars 2012

Marknadsföring - fokus ideell förening...

I lördags (igår) talade jag om marknadsföring hos STF Roslagsbanekretsen. De har haft en konferens för sin styrelse och andra nära engagerade personer. De har hyrt en stuga på konferensgården Marholmen för att komma bort från den egna miljön, fokusera kring uppgifterna och skapa fler möjligheter att lära känna varandra. Det är ett gott drag för att få gjort det man vill få gjort - att lämna den vanliga miljön och att ha ett bra program för de frågor man vill diskutera. Det gäller att ta sig tid. Och det gäller att göra det i en bra miljö. De tänker rätt, och jag tänker att vi skall ta efter deras tanke till ett kommande tillfälle för oss (Roslagskretsen). Jag tänker också att de har en riktigt god gemenskap och kamratskap i sin kretsstyrelse - de verkar ha det riktigt skoj. Det är något mycket positivt för en förenings väl. Att trivas tillsammans, att känna glöd och energi, skapar mer än när tröttheten och attackerna mot varandra dränerar kraften hos de som kan och vill. Det gör mig så glad, när jag ser och känner att glädjen finns. 

Vi talade om marknadsföring och vi talade om vikten av glöd och energi. Vi talade om glädje och om vikten av att göra. Tillsammans och var för sig blir vi det vi är. Det gäller att finna var och ens kompetens och uppmana till stordåd inom de områden man är duktig på. Man kan inte göra allt, bara det man förmår tillsammans och var för sig. Övrigt blir inte gjort. Så måste det också få vara. Hur förkastligt det än må tyckas vara. 

Svenska Turistföreningens kretsar drivs ideellt. Det innebär ofta att de inte har så väldigt mycket pengar till sitt förfogande för att sprida informationen om sin verksamhet. Marknadsföringen måste därför ofta ske på sätt som inte kostar - i reda pengar. Informationsspridningen måste istället ske genom ideell inspiration och glöd, genom engagemang från de som deltar och de som är delaktiga i de grupper som finns i föreningen. Det måste ske för alla gemensamt och inte bara av den eller de få som arrangerar en specifik aktivitet. När en person står som ansvarig för en aktivitet, är det inte bara den som ansvarar för spridningen - det måste alla se som sin uppgift. Aktiviteten är inte min - den är föreningens tillsammans. Alla är ansvariga för att den blir av.

Använd de forum ni kan, eller någon av er kan, för spridningen av information och inlägg som ni vill dela till fler. Kanske kan någon skriva på twitter, någon på facebook, någon på en egen eller en gemensam blogg, någon på hemsidan och någon i tidningen. Många bäckar små, skapar till slut ett flöde som fler ser. Om jag ser på hemsidan, så ser någon annan i tidningen och ytterligare någon annan på facebook. Om vi alla sedan hjälps åt att sprida det vidare kan det ge riktigt fina resultat. Det förutsätter att det är så, vi alla, vill att det skall bli. Så kan det bli - när vi hjälps åt, tillsammans.

Lägg er i debatten i bygden eller i frågor som rör vårt vackra land, lägg er i där det går åt fel håll eller där frågorna behöver uppmärksammas ur ert perspektiv. I uppgiften för kretsen ingår att se om sitt hus. Det är viktigt att vi syns, men det är också viktigt att välja var - runt vilka frågor - vi vill synas. STFs verksamhetsområdet rör sig kring natur och kultur. Där vill vi gärna synas. Vi är opolitiska, men vi månar om natur och kultur i vårt land.

Bjud in pressen, skriv pressmeddelanden, skaffa goda pressrelationer på lokaltidningen och låt dem veta vad ni gör. Igen och igen, även om de inte tar in informationen i tidningen. Tids nog kanske det ger napp. I någon form.

Sprid glädje. Var ambassadör för kretsen - som i din lokala förening och som i organisationen i stort.

Ja, vi talade om mycket mer än detta. Vi behöver synas och höras mer, men vi måste finna de forum som vi, var och en, hanterar på ett acceptabelt bra sätt.

Det var en lång och trevlig sammankomst med tema marknadsföring. Det kan man tala om igen och igen. Det är inspirerande och roligt. Det fyller också mig med glädje och energi, som i bubblande kraft. Jag hoppas också att mina ord skapade mer hos dem. Mer, som i nya tankar, nytt mod och ny kunskap. Och mer, som i ny energi.

Ett stort tack till STF Roslagsbanekretsen som bad mig tala på tema marknadsföring. Det gör jag gärna igen och igen.

Nya möten skapar onekligen nya möjligheter.


Anette Grinde



Läs även andra bloggares åsikter om  marknadsföring  - styrelsearbete - valberedning - foreningsliv - ideella föreningar...  Politometern om styrelsearbete och valberedningsfrågor  * Intressant. * Bloggkartan Norrtälje. * Nyligen.se. * Blogger.com.* Volontärbyrån - här kan du leta efter nya volontärkrafter till din förening. Det är en bra web-plats för ideella krafter. * STF Roslagskretsen - arrangerar STF-aktiviteter i Roslagen. * Företagshuset - arrangerar kurser för ideella föreningar.* Företagshuset - säljer också ekonomi/administrationsprogram för ideella föreningar.

Inga kommentarer: