söndag 24 januari 2010

Missa inte husavdraget. Ansök i god tid.

DN 24 januari 2010. DN skriver - missa inte husavdraget. Ansök i tid.

Privatpersoner kan få skattereduktion med sammanlagt högst 50 000 kr - om vederbörande har kommunal och statligt inkomstskatt, statlig fastighetsskatt eller kommunal fastighetsavgift att kvitta skattereduktionen mot.

Från och med 2010 är det hantverkaren/tjänsteutövaren som måste ansöka för din räkning. Du kan inte göra det själv. Det måste framgå av den faktura som du får för jobbet. På denna skall information finnas om vad som är gjort och hur mycket din reduktion skall bli.

Men var här vaken! Om du inte har skatt som täcker avdraget, så skall du heller inte be hantverkaren att försöka få dem från Skatteverket. Det riskerar att ge dig kvarskatt.

Skatteverket har lovat att pengarna skall nå hantverkaren inom 10 dagar. Häromdagen hörde jag av någon att de nu väntat i 25 dagar. Utan att ett endaste knyst har kommit från Skatteverket om att något är fel. Kanske beror det på överbelastning hos myndigheten. Kanske hade de inte förutsett att hantverkarna känt en vilja att avsluta och engagera sig kring detta i nyårstid.

För det jobb som är utfört och betalt under det första halvåret 2009 skall du ansöka själv. Det skall du göra nu - eller senast den 3 maj 2010. För det jobb som är utfört och betalt under det andra halvåret 2009 skall du ansöka själv - om inte hantverkaren redan har gjort det åt dig. Det ser du på den faktura som han/hon har sänt till dig.

Anette Grinde

6 kommentarer:

Anonym sa...

Kan rekommendera den nya e-tjänsten vilket gör att pengarna, om allt är korrekt, kommer inom 5 dagar.

Att han har fått vänta i 25 dagar beror med all säkerhet att det är något som blivit felmarkerat.

Just nu har det nog tyvärr varit ca 14 dagars väntetid när ansökan varit korrekt.

Reflektioner Allteftersom sa...

Nej, Lilith. För det första var det en hon - inte en han. Eller snarare flera honor, som i flera damer. För det andra är det inte fel ifyllt på blanketten. Det är gjort som de gjort förr. Förr när det fungerat med betalning i tid - dvs inom 10 dgr. Inte 25 och inte 14. Du har helt enkelt helt fel i ditt antagande.

Därtill är det ogörligt att använda en e-tjänst för sådant som redan är ansökt om. E-tjänsten är helt enkelt ny och kan inte ersätta sådant som redan skall vara gjort.

Anonym sa...

Nej givetvis inte, jag tänkte på framtiden.

Anonym sa...

Dessutom ber jag om ursäkt för att jag antog att det var en man, borde skrivit person.

Anledningen till att jag skrev som jag skrev ang antalet dagar är att jag arbetar på skatteupplysningen och jag brukar bland annat svara på frågor ang. rotansökningar. För tillfället ligger man tyvärr några dagar efter.

Med vänliga hälsningar
Lilith

ZouZou sa...

Jag skickade in en ansökan 7 december och har ännu inte fått mina pengar. Har försökt kontakta dem och även skrivit brev men de struntar i att svara.
Vilken nonchalans.
Hans
Hantverkare

Reflektioner Allteftersom sa...

Lilith. Skv ligger mer än några dagar efter - och därtill helt utan information till HUS/ROT-tjänsteföretagen. Fakturamodellen är en beklaglig del av HUS/ROT-regel som drabbar företagarna. Politikerna bör med skyndsamhet ändra regeln - så att fakturamodellen försvinner. Den är helt enkelt inte bra.