måndag 25 januari 2010

Perfekta pajer....

Kyrkkaffe - salt och sött i kyrkkaffeanda.

Den lilla boken når mig i posten. Den bär titeln Perfekta pajer. Jag öppnar den med förväntan. Och jag gläds över mitt möte. Mitt möte med orden, med bilderna och med de fantastiska recepten.

Jag börjar med de matiga och går till efterrätterna sen. Här ryms verkligen mycket. Linser och fetaost. Underbara svarta oliver, lök och basilika. Skinka och tomat. Det känns som om det finns recept för många smaker. Genomgående är det också lätt och lagom. Som paj ju faktiskt är. Lätt, lagom och därtill lyx och ljuvligt gott.

Ja, beskrivningarna är lätta och lagom. Det är inga konstigheter alls. Där finns också beskrivningar om sådant man kan undra över. Som t ex varför det skall vara vatten i pajen eller att saffran är en blomkrävande krydda av stora mått.

Strax efter en underbar Västerbottenspaj byter vid fot. Vi vandrar vidare i det söta. Lingon. Äpplen. Och underbara rabarber. Blåbär och mandelchoklad. Vi njuter stillsamt, njuter igen och igen. Och ofta tillsammans med glass eller vaniljsås och kaffe eller the.

Denna bok blir kvar i mitt kök. Att läsa, plockas med och att användas. Igen och igen. Just därför får jag införskaffa ännu ett exemplar. Denna bör ju utan tvekan spridas vidare till en vän. Till en vän, en dotter, en svärson eller något kyrkfolkligt strax intill.

Ja, denna bok blir verkligen svår att lämna bort, som i att låna ut. Den kommer då säkert inte att komma igen. Så köp två, när du ändå håller på! En till dig. Att vårda, läsa och njuta av. Och en till en vän. Varför inte till din bästa vän.

Redaktör; Anna Braw
Fotograf; Magnus Aronsson
Form; Maria Mannberg
Förlag; Libris
ISBN; 978-91-7387-051-1


Anette Grinde

Inga kommentarer: