måndag 11 januari 2010

Med sikte på Malta....

Min fantastiske vän har länge talat om den vackra ön Malta. Han var där 1999. 10 år har gått och han längtar tillbaka igen.

Malta är en ganska liten ö, så vi kanske hinner med flera av dess "hörn" under den vecka vi skall vara där. Det ser vi fram emot. Veckan kommer att "störas" något av en särskilt planerad aktivitet. Vi skall göra en "liten" formtest på Malta. Eller kanske skall vi se det som ett litet träningspass. Oavsett vilket så är det marathon som gäller.

I Sthlm i juni vill jag förbättra min 2008-Sthlm-Marathon-tid. Det skulle göra mig riktigt glad. Det skulle också öka mina möjligheter att kunna anmäla mig till New York Marathon 2011. Det skulle helt enkelt vara rysligt kul. Vår resa i februari får bli ett steg på vägen. Ett roligt träningspass. Samtidigt som den ger oss en möjlighet att se det fantastiska Malta.

Guideboken om Malta indikerar att temperaturen inte är riktigt sommarvarm i feb/mars och att havsvinden då kan vara ganska onådig. Men - banprofilen visar att målet ligger en god bit lägre än starten. Banprofilen är verkligen inte fy skam. Den ser faktiskt nästan njutbar ut.

Profilen är nästan som Lissabon - fast tvärtom. Lissabon, som blev en lång och besvärande tung uppförsbacke de sista 4-5 km mot mål. Här verkar den luta njutbart neråt.

Nåväl. Oavsett lutning ser vi skarpt fram emot en stunds löpning på Malta. En stunds löpning och en stunds sightseeing. Även om man kan bli en aning "spak" efter ett marathon tror jag att vi finner tid och kraft att utforska delar av Malta någon dag innan och någon dag efter loppet.

Det känns onekligen trevligt att utforska världens alla hörn med löparskorna på. Det skapar nya erfarenheter, nya dimensioner för såväl löningen som för de platser vi besöker.

Men för detta krävs det träning. Så nu får kylan här hemma ge sig snart.

A ....



Inga kommentarer: