måndag 21 mars 2011

Litteratur; Morgon i Jenin

Titel; Morgon i Jenin
Originalets titel; Mornings in Jenin
2010
ISBN; 978-91-1-302614-5
Författare; Susan Abulhawa
Norsteds - Norstedts Förlagsgrupp Ab

"Morgon i Jenin" är Susan Abulhawas debutroman. Susan Abulhawa, född 1970 i Kuwait av palestinska föräldrar på flykt från Israel, har skrivit en bok som är väl värd att läsa. Det gör mig oerhört glad att se att den kommer att publiceras i nitton länder.

Det är en fruktansvärt skrämmande historia och det är en fantastisk roman. Den har ett underbart språk och så mycket kärlek, men också bottenlös sorg helt utan slut. I generation, efter generation.

Den fyller också mig med en bottenlös sorg och förtvivlan över all den sanning och alla förluster som den innehåller. Och över den verklighet som ligger till grund för denna historia.

Susan Abulhawa beskriver människorna i ett av världens svåra konfliktområden. Hon beskriver dem genom flera generationer, där män, kvinnor och barn och vad de betyder tillsammans gör dem nära och verkliga, och inte bara en siffra i någon statistik eller en kort intetsägande notis i vår dagspress.

Hon beskriver deras vardag, kultur, glädje, kärlek, sorg och deras känslor. Hon gör det på ett sätt som för dem nära mig. Och som också gör mig glad, ledsen och alltmer förtvivlad allteftersom jag sakta, med de starka känslorna bubblande i mig, vandrar framåt genom sidorna.

Jag möter kvinnorna, männen och barnen som levde på 1940-talet. De som älskade, skrattade och njöt av sitt land tillsammans med sina stora underbara familjer. Jag möter också de som satt sina spår och jag möter de människor och familjespår som finns kvar i dag. Och jag får leva med i det som är däremellan, det som präglar dem, deras land, trygghet, deras liv - och många andras med dem. Jag möter också odlingarna, skotten, ledan, hänsynslösheten och människans fruktansvärda oförstånd och litenhet. Jag möter stolthet och längtan efter trygghet och sitt eget land.

Detta är en bok att läsa. Mitt exemplar av denna bok skall vandra vidare. Den skall inte damma i min hylla. Mina döttrar, mina systrar, min mor och min far skall få läsa denna fantastiska bok. Och några till. För dig som inte nås av mitt exemplar hoppas jag att du går och köper ditt eget utan dröjsmål. Detta är en angelägen bok. Det är också en fantastisk roman, som innehåller så oändligt mycket kärlek.


Gode Gud, låt frid råda.
Låt människorna komma till insikt
om alla människors lika värde,
om rätt till sina liv
och till sitt land.
Låt kärlek och omsorg råda
mellan människor och folk.



Här - kan du köpa ditt exemplar av boken
Wikipedia om Jenin
Wikipedia om Susan Abulhawa

En recension av boken Morgon i Jenin
är publicerad i tidningen Elsa nr 2/2011

Mer om denna fina bok;

1 kommentar:

Anonym sa...

Håller helt med dig!
Denna underbart sorgliga historia
beskriver vad palestinska folket
utstått genom alla år.
Dessutom förklarar boken mycket om
israel som västvärlden inte vill veta. Man kan fråga sig varför så många i väst stödjer israel!
Dante