söndag 22 november 2009

Jag läser en insändare i DN ...

... skriven av Jan Larsson och publicerad i DN fredag den 20 november 2009 ... om att lysa med telefonen för att visa busschauffören att man står vid busshållplatsen i mörkret. Insändarskribenten skriver att det inte är kul att använda reflex.

Så sorgligt det är. Reflex är en livförsäkring och en upplysning till medmänniskorna att man finns där. Höstens mörker är obönhörligt. Människorna som vandrar i mörkret, såväl på landsbygden som i staden, syns knappt alls och det är farligt för såväl de som vandrar som för bilisterna. Ingen vill köra på någon, men ibland händer det. Ofta för att människor faktiskt inte syns. Det vill vi gärna undvika.

Reflexen behövs såväl i staden som på landsbygden. Mörkret finns också i staden. Även i Sthlm blir girarna nödvändiga. Bara för att människorna tror att de syns av alla. Det gör de förstås inte.
Med reflex syns man bättre. Det skapar förutsättningar för en tryggare trafik. Med reflexväst syns man ännu bättre. Med reflexväst syns man helt enkelt. Det är en enorm skillnad att möta en människa i en reflexväst i jämförelse med en människa med en liten reflex eller en lampa. Det skapar en otroligt mycket större trygghet i trafiken. För båda parter.

Jag vill verkligen inte köra på någon. Om jag vore busschaufför skulle jag inte heller vilja missa mina passagerare, men vad hjälper det när de inte ger sig till känna i mörkret.

Jag undrar - vad har egentligen "kul" med vikten att synas att göra?

Visa omsorg om dig själv och om din nästa. Bär reflexväst när du vandrar utomhus i mörkret.

A ....

Inga kommentarer: