lördag 28 november 2009

Jag möter då och då...

...en underbar kvinna. Hennes ton är varm och innehåller en stor dos omsorg. Hon talar med utgångspunkt från glädje och hopp. Hon bryr sig om. Hon är nyfiken med en positiv känsla. Det är underbart med människor som sprider glädje omkring sig. Det bygger kraft och glädje också för andra.

Det är bevisat att man mår bättre av glädje än av surmulenhet. Vi kan inte alltid styra vår personlighet eller vårt humör. Men vi kan försöka påverka detta eller åtminstone den ton vi ger mot andra. Vi kan försöka se med positivitet på vår omgivning. Och därmed också sprida en positiv kraft till de människor vi möter. Det tillför. Till andra och till oss själva.

Ur en utomståendes perspektiv kan man förundras hennes glädje - eftersom hon är ständigt bunden till sin säng och helt i behov av assistenter för allt hon behöver göra.

Varje gång jag tänker på henne blir jag glad. Jag blir glad för att få vara vän med en så fantastisk människa. Jag avundas hennes starka förmåga till glädje och omsorg. Hennes styrka. Hennes ton vill jag bära.

Positiva människor bygger kraft. Vi bör alla hjälpa varandra att vara positiva människor. Någon säger - håll dig borta från "hinktömmare", dvs sådana som dränerar dig på kraft. Men - kanske kan vi istället försöka hjälpa varandra att bli positiva människor. Att tillföra kraft till varandra, så att vi inte är eller blir hinktömmare för varandra. Utan istället bidrar med kraft och omsorg till varandra.

Låt oss tillsammans göra alla "hinktömmare" till positiva människor - för mer kraft och omsorg i vårt samhälle.

Låt oss alltid bära en positiv ton till våra medmänniskor.

Anette Grinde

Inga kommentarer: