torsdag 7 april 2016

Jag hör henne tala om fred

Jag hör henne tala om fred
fred
jag undrar vad som ligger i ordet
hon talar om respekt och samarbeten
som viktig i freden

jag blundar
smakar på orden
tänker på hur människor behandlas
här

tänker att freden smakar
svart, här nu
men ändå bär skimmer av
ljust blått
som i en himmel utan stridsplan och tårgas

hon sänker tonen
jag får skärpa min hörsel för att höra
förstå
hon säger att det i fred också måste finnas rättvisa
inte bara frånvaro av krig, våld, fattigdom, hunger och förtryck

jag blundar
känner hungern suga i min mage
i min mage som nästan aldrig behöver vara riktigt tom

fred är att ha tillräckligt att äta
säger hon
hur kan maten spela roll för freden?

fred är
att kunna samlas utan att vara rädd
att kunna tala med varandra

jag öppnar ögonen igen
tittar på gruppen runt omkring mig
som lyssnar med andakt i tanken
utan rädsla

fred är att kunna samlas utan rädsla, till gudstjänst
eller till arbete

att våga uttala orden
annars finns inte freden
är det så?

jag ser bladen dansa i vinden
i den lilla trädgården
den enda oas som finns just här
en grönska
mitt i asfaltdjungeln

framför mina ögon flyger en fjäril förbi
i frihet
i frihet

hon strävar i längtan efter
fred
som i frånvaro av rädsla
hunger
som i frihet från sjukdom och
att kunna röra sig
tala
fritt
leva
som i att ha mat på bordet, arbete och hälsa
utan rädsla

fred för sig
men också för alla andra
lika

fred
som i rättvisa
och frånvaro av våld

jag hör
trafiken från gatan
ljudet från stadens buller
känner lukterna
lukten av blommorna i trädgården
de som strävar mot det blå
fria

fred måste vara respekt
en aktiv handling

fred
var är freden?
hur långt är den kommen?

A..





Inga kommentarer: