måndag 25 juli 2016

Maken - en läsvärd förhållanderoman

Maken
- en förhållanderoman
Gun-Britt Sundström
Albert Bonniers förlag
1976
10e tryckningen 2015
Isbn 978-91-0-011471-8

Det är min dotter som rekommenderar boken till mig. Hon är fångad av den, tycker att den är riktigt bra. Jag läser på baksidan och frågar om den inkluderar otrohet, och ja, det gör den, men ingen kommer riktigt till skada, säger hon. - De verkar inte bry sig.

Jag känner mig osäker kring läsningen eftersom jag tycker omåttligt illa om otrohet. Den gör alltid ont, tänker jag. Jag vill inte ha eller vara en del av något sådant. Till slut köper jag ändå boken. Den är från en annan tid, en tid där också jag varit med. Det känns bekant. Jag kan se gatorna framför mig, snön och mönstret. Jag kan känna cykeln och lägenheterna, i den gångna tiden i stället för nu. Jag kan också känna lukten och känslan av pipan och cigaretterna inomhus, då som någon form av självklarhet, nu ett minne blott.

Ja, men ok, det var en bra bok, om än lite för lång på slutet. Jag ogillar ännu otroheten, den är - för mig - obegriplig. I den här boken finns den som en röd tråd, är ytterst närvarande. Där synes den självklar för de medverkande, i mitt hjärta gör den ändå bara ont.

Boken handlar om Gustav och Martina. Ja, också om Cilla, Harriet, Aron, Mikael, Eva och många andra. Den handlar om relationer, personligheter, samtal, öppenhet, tidsandan och människor. Den handlar om livet, företrädesvis Martinas liv och hennes förhållande till sin Gustav och andra. Relationer och människors personlighet är förstås ett mycket intressant kapitel att begrunda, dessa ting finns det gott om här.

Vill vi tala om och med eller vill vi vara tysta? Vill vi bli sedda och i sådant fall hur? Vill vi bära ansvaret eller vill vi bli omhändertagna? Vad är egentligen viktigt i våra liv?

Ja, visst var den läsvärd. Ja, absolut.

A..



Länkar; 
Albert Bonniers förlag. Adlibris






Inga kommentarer: