onsdag 14 maj 2014

Den förlorade cyklisten.

Den förlorade cyklisten.
Lars Bengtssons resa genom Afrika.
Författare; Lars Bengtsson
Isbn 978 91 981415 0 4
Gabriella Ekström Förlag
2013

Han skriver med en munter enkelhet. Han har ibland en ton av reflekterande ironi. Och det framgår med stor tydlighet att han gillar enkelheten, livet i tältet och stretet i att cykla som han gör.

Ibland tänker jag att han romantiserar cyklingen och det han möter. Sen tänker jag att han nog inte gör det. Han är nog sådan, att han faktiskt tycker så som han säger. Och också att det är hans sätt att förhålla sig till livet, resorna, människorna och världen. Det blir, också för mig, befriande att läsa att det är enkelt. När vi förhåller oss till det så.

Ja, det - det enkla förhållningssättet - och boken, gör mig glad.

Det går inte, tänker jag, att säga annat än att man blir glad av att läsa denna bok. Och att jag återigen känner att jag verkligen vill göra en längre cykeltur. Jag undrar dock över frågan om vatten och om sjukdomar i ensamcyklingens värld. De frågorna skaver hos mig. De behöver skavas bort. Sen undrar jag förstås vart jag skall styra min färd. Och när jag tänker mig att jag skall komma till skott. För gör jag inte det, så blir det ju inte gjort. Att det inte blir gjort vore urbota skitkorkat.

Boken rekommenderas för läsning. Helt klart.

A..


Adlibris. The Lost CyclistBok beställes härLänkar; Knuff - Intressant. Bloggkartan Norrtälje.  Bloggportalen.se.  Knuff om cykling - Bloggare om cykling  -  Blogger.com.  

Inga kommentarer: