söndag 31 januari 2016

Maria Larssons eviga ögonblick - Jan Troell

Maria Larssons eviga ögonblick
Jan Troell
2007
I rollerna bl a; Maria Heiskanen, Mikael Persbrandt och Jesper Christensen.
Speltid; 126 minuter.

Maria Larsson är en sjubarnsmor som är gift med diversearbetaren Sigfrid Larsson. Maria har vunnit en kamera på lotteri och fotografen Sebastian Petersson, kallad "Piff Paff Puff", lär henne att fotografera. Maria ser nu på världen med helt nya ögon; grannar, krukväxter, barnen på gården, katten, allt kommer till liv i dessa bilder som ska komma att vara för evigt. Fotografierna berättar om en värld i fattigdom och utveckling, vardagsglädje och krigsutbrott, ett helt samhälle i förvandling.

Filmen är oändligt vacker. Det är vackra bilder, en fint berättad historia och fina insatser av skådespelarna. Den är fint inspelad och fint klippt, förstås. Filmen har legat i min hylla rätt länge, utan att jag velat titta på den. Jag är glad att jag ändå gjorde det. Jag har kopplat ihop titeln med en svensk komiker, och därför inte vetat titta på den. Jag hade fel, tänkt fel. Den hade inget med komikern att göra, inte alls, det var i stället en fantastisk film.

Filmen utspelar sig under tidigt 1900-tal. Livet som fattig i denna tid var svår, särskilt när alkohol, kvinnor och våld förstärker problemen. Då gäller det att vara stark. Maria är en stark kvinna, ja, man undrar varför hon stannar hos den våldsamme maken. Livet kan inte ha varit lätt, med fattigdom, sju barn och en problematisk make. Då är det tur, eller skicklighet, att konsten, genom fotograferande, funnit sin väg till hennes hjärta.

Marias Larssons eviga ögonblick var en vacker film. Den innehöll starka känslor och berättelser, många starka bilder. Ja, den är absolut väldigt sevärd.

A..



Jan TroellAdlibris.

Inga kommentarer: