lördag 20 juni 2015

Torsdag 18 juni 2015 - sakta framåt. Söderut.

Torsdag 18 juni 2015. Tänk, att ett garagegolv kan vara så innerligt fantastiskt. Jag har sovit gott. Fantastiskt gott. Efter ihoppackning och ett kort besök och tack inne i stora huset kom vi iväg på hyfsat tidig morgonkvist. Innerligt tacksam är/var jag över boendet. Det ger ändå någon form av perspektiv att vara tacksam för att slå upp sitt tält i ett garage. Dagens rutt inleddes med en kort bit asfalt för att inom kort igen övergå till grusväg. Ja, cykellederna är ofta grusvägar. Man önskar mer asfalt än grus på cykelfärden, men önskan är högre än vad man får ibland. Jag och vi tar oss i varje fall framåt. Sakta framåt. Oftas söderut.

Från Blankaholm tog vi oss, ofta på grusvägar, via ett Misterhult som saknade både café och affär till Figeholm som hade både en lysande pizzeria som servade med mat och en Coopbutik som gav mig möjligheten att köpa en elastisk linda för mitt eländiga knä. Det bättrade läget, både mat och elastisk linda. Efter Figeholm var det Fårbo mot målet Oskarshamn som gav lite problem. Cykelrundan pekade på ett flertal mil runt om i bygden varför nödvändigheten ändå tvingade oss till den fasansfulla E22.an. Longboardåkarnen vandrade de korta kilometrarna i diket och jag cyklade längs den högtrafikerade vägen. En kilometer längs den stora vägen byttes mot en kort skogsväg och tvärtom igen. Så fick det vara några gånger mellan Fårbo och Oskarshamn, som vi till slut nådde helskinnade och hyfsat glada. Middag i stan i godan ro efter ett långdraget letande efter vandrarhem som vi gick bet på. STF-vandrarhemmet var stängt. SVIF-vandrarhemmet hade andra telefontider. Utvecklingen rörande tillgången på vandrarhem är usel. Tvi den, för vandrarhemstillgängligheten, säger jag. Hur tänker man, egentligen? Illa, är mitt betyg. Illa, illa.

Efter en god middag trampar vi mot en campingplats i stadskanten men hittar en stenhäll i en skogskant strax intill. En god natts sömn i ett tält, i en skogskant med fågeldrill, utan regn och i ljuvlig tystnad gör mig glad. Det är ljuvligt, helt enkelt. Jag önskar att jag fick mer av det - ensam eller tillsammans med Leif. Ja, naturen är fantastiskt fin. Grön, ljuvligt doftande, enkel och vacker. Det tycker jag verkligen om.

Mätarställning vid dagens slut; 56061. Dagens rutt uppgår till ca 68 km.

A..



Vackra & nyfikna kor på en fantastisk landsbygd. Ja, vi bor i ett vackert land.
Två väldigt olika tält på liten tältplats - i utkanten av Oskarshamn.

Inga kommentarer: