söndag 21 juni 2015

Fredag 19 juni 2015 - sakta framåt. Söderut. Och i mål.

Fredag 19 juni 2015. Midsommarafton. Jag sov gott i natt. Det var en fin & mjuk tältplats, trots sten/klippa. Inga sniglar kröp upp på tältet, som det gjorde vid Tuna hembygdsgård. Jag satt väckningen tidigt för att hinna bryta lägret och packa i god tid innan färjeavfärdstid och innan regnet kom. Vädergudarna hade aviserat regn till kl 0800, men det anlände tidigare. Färjan gick kl 0800 från Oskarshamns hamn. Avfärd mot hamnen vid 6-tiden och strax senare började det dugga. Innan framkomst till hamnen regnade det och jag var innerligt tacksam att avfärd skedde i schyst tid innan regnet började trilla ner från himlen. Överfarten mellan Oskarhamn till Byxelkrok tog 2 timmar och 20 minuter. Det småregnade vid ankomst. Efter ett kort besök i Ica-butiken i Byxelkrok trampades det ner till Korpskog, en sträcka om ca 3 mil. Mor bjöd på mat. Det är skönt att vara framme och i mål.

Dagens och resans slutliga mätarställning; 59132 km. Så, cirka 59 mil alles tillsammans.

Till nästa resa skall jag se över packningen. Eller dela den med Leif. Om han väljer att följa med. Ett tungt lass ger en tung cykling och också en alltför hög belastning på mitt onda knä.

Summa summarum är det skönt att cykla (bortsett från det onda knät). Vår natur är fantastiskt vacker. Den är ren och enkel. Den är också stort varierad. Ibland är det platt och öppna landskap, ibland är det kuperat och ibland är det täta skogar. Också dofterna och ljuden från naturen är underbara. Stora delar av bygden är obebyggd, ibland står husen tomma och ibland är det fullt med liv och rörelse. Jag blir glad över att se hembygdsgårdarnas liv, att där finns ideella krafter som driver och bevarar bygdens kultur och historia. Det är underbart att se.

Att ligga i ett tält i skogen om natten, känna doften av skogen eller naturen, och höra fåglarna tala med varandra, är en fantastisk upplevelse. Mitt i natten tystnar de. Det blir alldeles, alldeles tyst. Å ena sidan är det skrämmande att känna sin litenhet och utsatthet i den stora naturen, å andra sidan är det helt ljuvligt att känna tillhörigheten till och möjligheten att vara i naturen. Att få vara i den. Ja, det är rätt fantastiskt. Jag är glad att jag åkte på denna resa.

Att resa är fantastiskt. Det är utvecklande och lärorikt på väldigt många sätt.

A..  








#Utekartan - tål väder och vind. Den har många fina detaljer, gör färden lätt och möjlig. Den kan verkligen rekommenderas när du nära och lätt vill hitta från en plats till nästa.

#SchystResande - ja, det är lätt, per cykel, att resa utan att tära på naturen. Det går att leva gott och enkelt. Det går - om man vill.

#SlowlyForward - ja, i mål kom jag. Sakta är ett relativt begrepp, men färden gick rätt sakta. Framåt kom jag dock. Och i rätt riktning. På ett tillräckligt lagom tid.

#PlasticFreeTuesday - mycket lite plast har förbrukats under denna resa. Ja, något när handling nödvändigats, men ändå ganska lite. Det känns bra att inte bidra till den massiva plastförbrukningen mer än väldigt lite.



Inga kommentarer: