torsdag 4 juni 2015

Schyst resande

Jag vill tacka för t-shirten, med tryck Schyst resande som jag fått i posten. Jag bär den gärna. Den var skön, fin och tydlig, men jag undrar lite om den och hur ni har tänkt och pratat när ni har gjort och beställ den. Var är tröjan gjord och var är trycket gjort?

Trycket känns väldigt plastigt. Hur har ni tänkt och talat om trycket och frågan om världens plastförbrukning? Här hemma eller långt där borta? Plasten bidrar mycket stort till världens miljöförstöring, hamnar ofta i naturen och i våra hav och skapar svåra förutsättningar både för djurens levnadsförhållanden och i förlängningen också i vår näringskedja. Jag vill ha en ren värld och jag vill, så lite som möjligt, bidra till den skenande plastförbrukningen. Hur bidrar trycket med plus till världen?

Själva t-shirten känns bättre. Den är gjord av; viscose derived from; 100% bamboo cellulose och den bär varumärket Naturally Sustainable Bamboo. Vänder jag på lappen noteras att den består av 70% bamboo viscose och 30% organic cotton samt att den är märkt med Ethical Trade an Justice for workers (Fair wear foundation). Tröjan skall tvättas milt, i 30 grader. Jag skall utforska dessa märkningar och se hur de förhåller sig till naturen och till de som arbetat med varan, men med märkningen ser Schyst resande ut att ha tänkt på saken i beställningen. Det tackar jag för.

Min fråga har ingen negativ tanke. Jag vill bara veta, för att lära. Kan vi tänka längre? Kan vi tänka bättre? Låt mig höra hur ni har tänkt kring produktionen av denna t-shirt. Jag använder den gärna när jag talar om Schyst resande.

A..


Schyst resande - per cykel i fantastisk natur. Kanske får tröjan åka på,
när vi färdas per cykel i sommar!


#IOGT-NTO
#HotellRestaurangfacket

Inga kommentarer: