lördag 20 juni 2015

Lördag 13 juni 2015 - sakta framåt. Söderut.

Duvbo. Ingen avfärd. Ingen ankomst. Inga mil. Vila av knä och av kropp. Strålande sol & fin värme.

Jag gick en sväng till Sundbybergs Hemköp. Jag köpte kaffe, Nescafé Lyx Mörkrostat. I butikshyllan låg bara lock. På avsnittet för mellanrost låg det mörka locket och på avsnittet för mörkrost låg det guldgula locket. Jag tog det guldgula, eftersom det låg på platsen för mörkrostat. Det satt en skylt vid Nescaféplatsen att de hade haft så mycket stölder av detta kaffe att de har det förvarat vid kassan, därav bara lock på hyllan. Väl vid kassan frågar den nyanställde kassören den rutinerade i kassan bakom hur han skulle göra med detta. Den rutinerade bekräftade att han skulle gå och hämta kaffet. Han kom tillbaka med fel sort, jag sade att jag vill ha mörkrostat. Den rutinerade kassörskan fräste ironiskt åt kassören att han väl fick läsa på burken. Han gick tillbaka och hämtade det mörkrostade, som hade ett mörkt lock. När han satte sig på stolen igen vände han sig om till kassan bakom och sa, vänligt; jag frågade för att jag inte hade hämtat kaffe förut.

Det hände flera sorgligheter här;

1) butiken råkar ut för stölder och måste hålla i sina varor hårt. Så ledsamt det är att en del inte kan se skillnad som sina och andras ting.
2) den nyanställde kassören möttes av ironi från en kollega vid en enkel fråga. Att han tog fel kaffe berodde högst sannolikt på att locken låg på fel plats i butiken, att mellanrostlocket låg på mörkrostlockets plats och vice versa. Han fick ett guldgult lock, vilket sannolikt var mellanrostlocket. Det var antagligen därför han kom tillbaka med mellanrostkaffet istället för det godare mörkrostade. Inte hans fel alltså.
3) jag borde ha höjt min tanke till uttalade ord; att det inte var hans fel att han tog miste. Att han inte hade en chans att göra rätt eftersom han inte visste vad kunden ville ha när locken (antagligen) låg på fel plats.

Dumt.

A..




#HemköpSundbyberg handlar jag annars gärna i, eftersom de skänker överskotts- och nästan utgångna varor till #Centrumkyrkan, som kan servera mat till behövande.
#Vänlighet mot kollegor är viktigt. Möt dina kollegor med vänlighet, det gör arbetsplatsen till en bra plats att vara på.
#SlowlyForward - ja, sakta går det minsann. Det går inte ens framåt idag. Följ mig gärna ändå.

Inga kommentarer: