onsdag 12 december 2012

Svenska vapen i Burma?

Jag läser i Svd om svenska vapen i Burma. Jag läser att Burma är underställt ett vapenembargo från EU, men att svenska vapen ändå finns där. Jag läser att det hänt förr (Svd) och att svenska leverantörer känner till detta. Då kan vi bara utgå ifrån att det inte händer igen. Allt annat vore absurt.

Svenska vapen skördar liv. Svenska vapen finns där militär använder vapen mot civilbefolkningen. Det är inte en bild jag vill ha på min näthinna. Jag vill ha demokrati, yttrandefrihet, jämlikhet och mänskliga rättigheter - och ett samhälle utan våld. Där platsar inga vapen.

Där platsar istället ett öppet samtalsklimat, frånvaro av rädsla för repressalier, mat på bordet, tak över huvudet, försörjningsmöjligheter och utbildning. Där förekommer inga som skadas av vapen eller att någon plötsligt försvinner för att man sagt något olämpligt.

A..

Exempel på fredsorganisationer i Sverige, som arbetar för fred & ickevåld;
Svenska Freds. Kristna Freds. Seappi.



Naturkontakt. Intressant.  Bloggkartan NorrtäljeNyligen.seBlogger.comKnuff bloggar.  Knuff om Ickevåld - Burma -  Bloggare om vapenembargo - demokrati   ...  

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hur vet vi att bilderna är tagna i Burma?
Hur kan vi vara säkra på att det inte är en kopia som funnits och som fått ett "riktigt" serienummer?

Reflektioner Allteftersom sa...

Därför att det är säkert & förankrat. Därför att skribenten är trovärdig och tidningen likaså.
Därför att den svenska leverantören har bekräftat; http://www.dn.se/nyheter/sverige/svenskt-vapen-anvands-i-burmakrig