torsdag 6 oktober 2011

Roine Magnusson. Fotograf.

Roine Magnusson.
Fotograf.
Prisad.
Roineimages.imagedesk.se
Bor i Nora.

Roine Magnusson driver sin egen bildbyrå på nätet Roineimages.com. Jag hittar hit genom hans senaste bok. Han har fantastiska bilder på sin hemsida. Han har också fantastiska bilder i boken Kor - en kärlekshistoria, som han nyligen har gjort tillsammans med Åsa & Mats Ottosson. Den boken har just fått årets Pandapris 2012. Den är förundrande vacker.

Juryns motivering:

"Kor – en kärlekshistoria ger oss alla en inblick i ett av vårt lands mest uppskattade och viktiga kulturarv – kossornas och människornas värld i skön förening. Boken rymmer allt: förföriskt foto, vackra illustrationer, välskrivna texter som lekfullt blandar fakta, dikter, kärlek och allvar till en oemotståndlig helhet."
 
Denna bok har jag läst och betraktat. Den är vacker. Den har därtill vackra texter och akvareller. Fotografierna känns.
 
Han var därtill fotograf och pilot i projektet Den underbara resan. Den vann priset årets Pandabok 2007, så han vet hur man gör. Han gjorde denna bok tillsammans med skribenten Anders Wallén.

Juryns motivering:
"I Selma Lagerlöfs och Nils Holgerssons spår tar författarna oss med likt Nils på Mårten gåskarl över vårt avlånga land. från "Gåsaryggen" får läsaren uppleva naturens otroliga mångfald, häpnadsväckande vyer, kulturlandskapens rutmönster och sjöarnas, vattendragens, fältens och skogarnas grafiska mönster.

I kontrast till resan i luften gör de också jordnära nedslag i natur och kulturbygd, men också hos fascinerande människor och berättar just deras unika historia.

Boken ger läsaren en totalupplevelse i ord och bild, som med ett alldeles unikt anslag på ett beundransvärt sätt hedrar Selma Lagerlöfs pionjärinsats för ett hundra år sedan, då Nils på gåskarlens rygg lärde dåtidens barn vårt lands geografi."

Denna bok har jag ännu inte fått min hand på. Jag söker med ljus och lykta. Jag vill läsa. Jag vill betrakta och fundera över det som Wallén & Magnusson presterat på denna resa. Det ser jag fram emot.

Av Fotograf Roine Magnussons bilder vill jag se mer. Helst gärna i en bok. Bild och text. Med vackra drag.

Anette Grinde

Inga kommentarer: