Vår första anhalt blir Åland.
Åland. Skärgård, sol och hav. Mängder av små och lite större öar. Ett ölandskap av stora mått. Den totala landarealen är 1 527 kvadratkilometer uppdelat på 6 757 öar, där "fasta Åland" är huvudö med en area av 1 010 kvadratkilometer. Åland är ett självstyrt landskap i Finland. Åland är enspråkigt - svenskt!
Via Grisslehamn och Eckerölinjen styr vi sålunda i ostlig riktning. Med riktning mot Vårdö, Kumlinge, Lappo, Torsholma och Brändö för att sedan landa i Osnäs. Den vägen känns spännande, med vatten och vackra bilder i det Åländska landskapet. Med små färjor mellan de vackra åländska öarna och med så mycket väg som möjligt, tror vi på en lite annorlunda färd. Färden över Åland och dess vackra öar, ser vi stort fram emot!
Färden över öarna från Åland till Finland kostar 45 Euro/mc (16/4-30/9 2009) - eller 24 Euro/mc + tre övernattningar i skärgården (enligt info från Ålands Turistförbund)
Finland. Ja, Finland når vi via "landvägen" från Åland. Vi "landar" i Osnäs. Vi åker sedan vidare till Åbo och Helsingfors. Vi färdas sedan mellan Finland och Estland med de färjor som går mellan Helsingfors och Tallin. Tid/pris får bokas/kontrolleras via; se@directferries.com Som prisexempel för denna resa noteras att en enkelresa mellan Helsingfors - Tallinn t ex den 13/7 kl 1030 för 2 personer med mc och däckplats kostar €90.
Estland - Lettland - Litauen - Polen. Försiktighet och god koll, precis som överallt annars - eller hur?
Estland (UD info Mars 09)
Huvudstad: Tallinn (397 000 inv)
Folkmängd: 1,34 milj. invånare
Yta: 45 227 km²
Befolkning: Estniska medborgare: 1 141 000 (varav rysktalande: ca 200 000), ryska medborgare (88 000), statslösa (104 000)
Officiellt språk: Estniska
Religion: Evangelisk-luthersk, rysk-ortodox och grekisk-ortodox
Statsskick: Republik
Statschef: President Toomas Hendrik Ilves (oktober 2006, mandat 5 år)
Valuta: Kroon (EEK), 1 EEK = 100 sent ~ 0,63 SEK
Genomsnittslön: 13 300 EEK/månad (andra kvartalet 2008)
Lettland (UD info 2009)
Huvudstad: Riga (ca 720 000 inv)
Språk: Lettiska (officiella statsspråket), ryska modersmål för ca 30% av befolkningen
Yta: 64 589 km2 (ca 1/7 av Sverige)
Folkmängd: Drygt 2,3 miljoner. Letter (59,2%), ryssar (28%), vitryssar (3,7%), ukrainare (2,5%), polacker (2,4%), litauer (1,3%), övriga (2,9%).
Religion: Lutheraner, katoliker, rysk-ortodoxa (de tre trosinriktningarna har idag ungefär lika många anhängare)
Statsskick: Republik
President: Valdis Zatlers (vald i juli 2007)
Valuta: Lat (LVL) 1 Lat = ca 15,60 SEK (mars 2009)
Arbetslöshet: 14,4% (Eurostat) - stora regionala skillnader (7,1% - 23,1%). 26,5% av de arbetslösa i åldersgruppen 45-54 år.
Litauen (UD info 2009)
Folkmängd: ca 3,4 miljoner
Befolkningstillväxt: - 0,3 %
Medellivslängd: Män 65.3 år Kvinnor 77.3 år
Landyta: 65 300 km², (Sveriges landyta är 411 000 km²)
Huvudstad: Vilnius, ca 540 000 invånare
Gränser: Gränsar till Lettland, Vitryssland, Polen och Ryssland (Kaliningrad)
Officiellt språk: Litauiska
Folkgrupper: Litauer 85 %, ryssar 5 %, polacker 6 % , övriga 4 %
Religion:Katoliker 79 %, ryskortodoxa 4 % protestanter 2 % övriga6% och icke troende 9 %
Statsskick: Republik
Statschef: President Valdas Adamkus
Valuta: Litas, är knuten till euron sedan den 2 februari 2002 - 1 litas = c:a 3 SEK = ca 1 euro= 3.45 litas
Estniska, lettiska och litauiska myndigheter kräver att registreringsbevis i original medförs för fordonet. Utan detta kommer du inte in i landet. Internationellt körkort behövs ej, enligt SMC.s info.
Polen. (UD info 2009)
Nationaldag: 3 maj (Konstitutionen 1791),11 november (Polen återuppstår som stat 1918)
Folkmängd: 38,6 miljoner
Huvudstad: Warszawa (1,8 miljoner)
Yta: 312 683 km2
Befolkning: polacker 98,7 %, ukrainare 0,6 %, övriga 0,7 %
Språk: polska, minoritetsspråk är bl.a. ukrainska, vitryska och tyska
Religion: katoliker 95 % (ca 75 % utövande), övriga ca 5 %
Statsskick: republik
Statschef: Lech Kaczyński (Pis/UEN)
Valuta: zloty (1 zloty = 100 grosz) = ca 2,50 SEK
Arbetslöshet: 9,8 % (2008). Arbetslösheten i Warszawa och i andra storstäder kan vara två-tre procent och enbart åtta mil från huvudstaden kan den ligga på 30 procent. Värst utsatta är de många mindre städerna som är beroende av en dominerande tillverkningsindustri. Polen hade tidigare den högsta arbetslösheten inom EU i gruppen mellan 15-24 år, 29,8 %. Arbetslösheten är betydligt högre bland gruppen med lägre utbildning.
Polen - Sverige - med färja mellan Gdansk och Nynäshamn. Enkelresa Gdansk-Nynäshamn t ex den 29/7 kl 1800 (inga andra avgångstider finns) för 2 personer med mc och 2-bädds insideshytt (med dusch/wc) kostar €265 eller utan hytt €199. Vilosäte är gratis.
Passet känns lämpligt att inte glömma. Med på färden bör också GPS.en finnas, liksom kartor med goda detaljer som gör färden lättare även om GPS.en bistår en del.
MC.n bör vara helförsäkrad annars blir hemfrakten vid eventuellt haveri eller olycka mycket dyr. Försäkringsbeskedet skall följa med! Ett internationellt försäkringsbesked från försäkringsbolaget, grönt kort, kan vara nödvändig för att få ut ersättning enligt villkoren som gäller i Sverige och inte landet som olyckan inträffat i. Grönt kort är ett måste i Estland, Lettland, Litauen och Polen - men inte i övriga "vanliga" EU-länder. Det gröna kortet måste särskilt beställas från försäkringsbolaget i god tid innan avfärd.
Internationell skadeanmälningsblankett bör finnas i bagaget! Utifallatt....
Körkort. Internationellt körkort erfordras inte i Estland, Lettland, Litauen eller Polen. Vanligt EU körkort räcker.
Registreringsbevis för motorcykeln i original. I vissa länder kommer du annars inte in.
Reseförsäkring är ofta inbakad i din hemförsäkring - kontrollera vad den täcker, och tag med info om var du skall vända dig om olyckan är framma.
Europeiskt sjukförsäkringskort som gäller inom EU/EES-länderna i tre år får du från Försäkringskassan i form av ett litet platskort.
Telefonnumret till SOS i Köpenhamn - SOS-International a/s Nitivej 6DK-2000 Fredriksberg, Danmark. Tel: +45-70-10 50 50 och Fax: +45-70-10 50 56. Mer värdefull info kan återfinnas på; SOS International - som vi hoppas att vi inte behöver nyttja!
Resevaluta; kontanter och plastkort. Telefonnummer till kortspärr bör naturligtvis följa med.
Tält, sovsäck och liggunderlag? Ja, det tar vi med som reserv och utifallatt. Bo tänker vi att vi skall göra på charmiga hotell, pensionat eller i privata hem och stugor.
Kök och till detta närliggande utrustning för uteäventyr måste naturligtvis läggas ner. Termos, kåsor och en vattenpåse. Kaffe. Kanske skall oxå korkskruven ner i vår packning.
Vattenpåse var det, ja - en sådan måste jag genast köpa. På tal om vatten skall regnstället medfölja - för möjlighet att vara torr, från topp till tå. Var sin varselväst, bör oxå finnas tillgängliga - även om regnstället fyller motsvarande färgfunktion.
Det är avgiftsbelagt att köra på motorväg i Italien, Spanien, Schweiz, Frankrike, Österrike, Slovakien, Grekland, Jugoslavien (Serbien och Montenegro), Portugal, Slovenien och Tjeckien. I vissa länder köper man ett märke vid gränsen, i andra betalar man vid på- eller avfart.
Kanske skall vi boka mc-tåg någon del av sträckan? http://www.autozug.de/ = det speciella tåget som kan frakta mc och person genom Europa. http://www.ferrycenter.se/ = nu kan man boka biltåget via Sverige.
Ska SMC-kalendern kanske få följa med?
Kamera, extraminne till kameran, relevanta objektiv, stativ och batteriladdare. Telefon och laddare. Anteckningsbok. Verktyg. Lås & vajer. Första hjälpenutrustning måste naturligtvis oxå läggas ner, med hopp om att den inte behöver användas.
Ryggskydd på!
Anette Grinde
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar