tisdag 3 maj 2016

Montreal - Kanada - 3 maj 2016

Kanada - Quebec - Montreal - flaggor i nämnd ordning.

Inget regn i Montreal idag! Vi har haft det hyfsat varmt och skönt. En fin dag - i en fin stad.








Blå himmel är vackert och skönt. Träden knoppas inte riktigt än. Våren är inte riktigt här.





Timmer på väg till en huvudgata i staden för avlastning. Det känns som om de förbereder sig våren,
kanske är en festival eller annat spex på gång.







Jag tänkte att ekorren skulle titta på mig eller att jag skulle få den fota framifrån, men när jag kom närmare ville
den inte vara med på bild. Dumt. 
Ekorrar är väldigt vanliga både i USA och i Kanada.

Inte heller denna lilla fågel ville titta på mig. Den vände ryggen till när jag närmade mig och var mer nyfiken på de fruktrester vi kanske skulle lämna efter oss än att vara med på bild.
3 maj 2016. Montreal - Kanada.

Sol!
Solen skiner idag, acceptabelt varmt (tröja och täckjacka på, mössa ibland).

Idag har vi strosat i staden, vandrat gata upp och gata ner. Vi har förundrats över vilken skillnad i känsla vi har mellan USA och Kanada. Jag gillar Kanada omåttligt mycket mer än USA. USA är jag klar med. Det skall till verkligt goda skäl för att åka dit igen. Påminn mig om det, om jag säger att jag skall åka dit igen.

Här är allt normalt igen, inte som i USA där allt (& alla) är stora. Nu är människorna i normalstorlek, liksom bilar, gator, mm. Det är avsevärt mycket mer hemma-likt här. Det känns bekant och bekvämt, förutom franskan förstås. Den är lika grötig och obegriplig som i Frankrike. Kanadensarna är förstås lättare att få att tala engelska än fransmännen.

Här finns en fin strandpromenad, en gammal del av staden som påminner om Gamla Stan i Sthlm och vi ser att de förbereder sig för våren och en ankommande turistström. Inget av dem är riktigt här än, men fint är det förstås ändå.

På en av huvudgatorna mitt i staden lägger de ut stora stockar just nu. Timmerbilar kommer och lägger sin last på paradgatan. De ställer bänkar längs vägen och lägger stockarna intill - som konstverk, ordentligt förankrat och fint lagt. Jag tänker att det finns många stora skogar här i Kanada och att skog och timmer är viktigt för landet. Att göra konstverk av det vackra timret känns därför inte särskilt konstigt. Vi är bara omåttligt nyfikna på om detta skall vara färdigställt innan vi lämnar staden. Vi undrar också om de fina byggnationerna i hamnen skall invigas innan vi åker härifrån. Det kan bli riktigt fint både på den långa gatan med allt timmer och i hamnen med de många butikerna, mm.

Eftersom vi just nu under några dagar bor på vandrarhem så har vi idag tillagat en god middag. Det var mycket liv och rörelse i köket, så en så lugn middag var det inte. God & trivsam dock. Mätta och belåtna blev vi.

A..

Inga kommentarer: