lördag 30 augusti 2014

ALS - Ice Bucket Challenge.

Så.
ALS.
Ice Bucket Challenge. Handlar det bara om att blöta ner sig och sända utmaningar till sina vänner? Handlar det om skratt och tokeri eller handlar det om något riktigt viktigt? Ja, visst handlar det om något riktigt viktigt.

Det handlar t ex om att en del av människorna inte längre klarar att göra sånt skratt och tokeri för att sjukdomen har tagit över deras kropp. Det handlar kort och gott om människor som drabbas av en fasansfull sjukdom som man vet alldeles för lite om. Som det behöver forskas mer om. Det behöver helt enkelt forskas kring varför och hur man botar, lindrar och stoppar fasan.

Känner du någon som drabbats? Det gör jag. Hjälplösheten är stor när man ser förloppet, konsekvenserna och hur familjen har det.

Så. Jag struntar i hinken, men jag vill uppmärksamma sjukdomen och jag sätter in en slant eller två till hjärnforskningen idag. Gör det du också. Både en stor och en liten gör skillnad - om/när vi är många som gör det.

Jag ber dig inte strunta i hinken eller tokeriet - fortsätt så. Livet måste också bestå av skratt och tokeri. I massor. Men, jag ber dig också ta ett eller ett par steg till. Uppmärksamhet är bra. Pengarna också. 

Hjärnfonden vet mer.

A..


Film om ALS. Hjärnfonden om ALS. Wikipedia om Ice Bucket ChallengeKnuff - Intressant. Bloggkartan Norrtälje.  Bloggportalen.se.  Knuff om ALS - Bloggare om ALS. Knuff om forskning. Knuff om Ice Bucket Challenge






Jag stöttar också Plan i deras arbete för att stoppa barnäktenskap. Det kan du också göra! Skriv under för henne plansverige.org/forhenne


Inga kommentarer: