tisdag 8 mars 2016

Här vore fantastiskt vackert att cykla.

Jag går upp på taket. Där finns vattentankarna. De måste samla sitt vatten i dessa, eftersom de inte vet när vattnet tar slut. Rätt som det är finns inget vatten kvar, alltså ledningsvattnet stängs av och de vet inte när det kommer igen. De måste alltså spara och samla sitt vatten i de svarta tankarna som alltid syns på taken. På de palestinska taken.

Riktningen mot Herdarnas äng
Den lilla staden - Bethlehem - är fin. Hit kommer många turister, oftast tillfälligt över dagen, framförallt för att titta på t ex födelsekyrkan och herdarnas äng. Människorna som bor här skulle gärna se att turisterna stannade längre, De skulle gärna se att de nyttjade deras hotell, restauranger, butiker och marknader. Det skulle göra gott för deras ekonomi. Istället skräms de bort med uppgiften om att det är en farlig plats. Jag upplever människorna här som vänliga, de ler och försöker få kontakt. De är helt vanliga människor som försöker leva sina liv på bästa möjliga sätt.

När jag tittar ut över landskapet förundras jag över allt det vackra. Det är en vidunderlig utsikt från taket.  Det är tätt byggt. Kullarna väller fram över landskapet. Högt och lågt, på kullarna, klättrar byggnaderna. Det är hänförande vackert.

Här vore fantastiskt vackert att cykla. Kuperat, stillsamt och vackert. Ja, det finns stunder när det inte är så stillsamt, men det - alltså lugnt - är det nog oftast ändå, tänker jag. Ja, här vore fint att cykla för att utforska land och bygd.

A..




Länkar; 

Inga kommentarer: