söndag 7 december 2014

Ofog

Tidningen Miljömagasinet (nr 49/2014) ligger på golvet innanför dörren och jag drar ett djupt andetag när jag ser förstasidebilden. "Motstånd på nya sätt" är bildrubriken, som lyser emot mig. Bilden är hämtad från Ofogs hemsida, enligt texten. Jag blir beklämd och ledsen när jag ser den.

Bilden visar aktivister, sådana som månar om vår värld. De är rosaklädda och sitter eller ligger på marken. Stämningen känns vänlig. Detta gör mig inte beklämd. Aktivismen behövs. Någon måste uppmärksamma när våldet, krig, naturförstörelse, brister i mänskliga rättigheter, övergrepp, hot mm gått överstyr. Ofog gör detta och skall ha all heder för sin vänligt provocerande verksamhet. Bilden visar dock att de själva också förstör - här genom att använda en mycket onödig detalj som de mycket väl kan klara sig utan.

Ballonger. Till vilken nytta har ni naturförstörande ballonger med i er aktivism? Släpps ballongen iväg ramlar den ner på en annan plats, i naturen. Kanske hamnar den i ett vattendrag, en sjö eller vårt närliggande hav och bryts sönder i små partiklar, inte till naturens eller djurens gagn, och tas upp i näringskedjan. Den landar snart på vår, din och min tallrik. Tas den med hem (vilket man verkligen får hoppas att den görs) skall den tas om hand, men den tillhör verkligen klassen onödighetprylar. Onödighetsprylar är sådana som aktivt kan väljas bort, just för att de skadar mer än de tillför.

Jag hoppas att Ofog bråkar med fredsfrågorna även fortsättningsvis. Jag hoppas dock att de gör det på ett sätt där också hållbarheten ligger i fokus. För ett ofog från Ofog skall väl inte skapa tokigheter ur andra perspektiv?

A..


#Ofog
#PlasticFreeTuesday
#Hållbarhet

SVT; Mitt i Naturen - 5 december 2014 (avsnitt 6 av 8 talar om plasten, ballongerna och förödelsen i våra hav).



Inga kommentarer: