tisdag 9 december 2014

Norrtäljes stadskärna är en fantastiskt vacker plats

Fantastiska möjligheter visar sig. Människor satsar alla sina (eller bankens) slantar, en hög dos energi och skaparlust och gör verklighet av sin dröm. Sanningen visar sig rätt snart och plötsligt är drömmen inte lika rosenskimrande. Vi ser ofta att det går rätt fort - från de fantastiska orden om hur fint det är till att verksamheten är till salu. Det är ibland svårt att föreställa sig hur en dag i företagarnas värld ser ut. Det krävs stuns, lust och mental styrka för att driva ett företag.

Norrtälje stadskärna är en fantastiskt vacker plats där det finns många möjligheter att göra fantastiska stordåd, men jag tänker att man måste synas rätt ofta för att kunna göra skillnad. Jag blir förundrad över hur lite stadskärnas alla butiker syns och jag längtar efter just det, eftersom jag vill att stadskärnan skall leva.

Skaldjurskungen talades det en del om när butiken öppnade häromåret. Det var just det som skulle göra skillnad och staden behövde detta. Ja, visst är det så, men var är kunderna? Vart gick de istället och varför? Nu är butiken till salu. Den kostar 1.150.000 kr, har en hyra på 22.000 kr/månad, el om ca 4000 kr/månad och har en yta på ca 125 kvm. Om hyran är med eller utan moms framgår inte av mäklarens texter, som om 25% hit eller dit inte spelar någon roll.

Endast seriösa spekulanter som har finansieringen klar välkomnas till mäklaren Affärskonsulten Företagsförmedling. Jag förstår att de tycker att begrundande spekulanter är besvärliga, men undrar hur mäklarna tänker när de uttrycker sig så. Vem kan ordna finansiering innan man har fått bra information från mäklaren eller ägaren? Hur skall man kunna köpa eller ens begrunda ett objekt om man inte får information först? Konstigt, konstigt, tänker jag. Uttryckssätt och frånvaro av en positiv inbjudan är bara till kundens (såväl köparens som säljarens) nackdel, tänker jag. Jag är å andra sidan inte mäklare och skall handskas med de människor som är nyfikna och/eller intresserade av en faktisk affär.

Mellan Himmel & Hav är en fin butik nära Lilla Torget. Fin. I försäljningsmaterialet sägs att den också innehåller ett café. Jag får erkänna att jag inte tidigare har upptäckt caféet i butiken. 400.000 kr kostar överlåtelsen med inventarier, goodwill och hyresrätt, hyran är 10.299 kr (inklusive moms)/månad och ytan är 84 kvm.

Inte långt därifrån är Felicias underverk för alla former (Felicias underkläder) till salu. Priset för lokalen (ingen verksamhet), som antagligen bara är satt för att mäklaren skall få sina pengar, är 95.000 kr. Hyran uppgår till 1.685/kvm och år och lokalen är på 53 kvm (= 7.442 kr/månad). En liten och fin affärslokal, centralt belägen.

Enligt en insatt källa är också följande butiker lediga eller till salu; Hannah&Systrarna, Järnlodet (gamla Woods Wardrobe), fd Fröbergs skor, del av lokalen som innehas av Länsförsäkringar, fd konsthallen/brandstationen, Norrtälje Resebyrås lokaler på Hantverkargatan och kanske också Vita M.

Dessutom är rikskända Blixtens Café i Hallstavik till salu (770.000 kr) liksom restaurangen på Sportcentrum i Norrtälje (1.300.000 kr) och den välomtalade Drömkåken i Edsbro (3.250.000 kr).

Ja, det finns alltså en hel del butiker till salu. Frågan är var en presumtiv köpare hittar dem, var de marknadsförs och hur mycket kraft som läggs på en ny brinnande ägare till butiken? Det känns som om prislappen för en lokal i staden bör vara låg just nu, eftersom många lokaler/butiker är till salu och vinstsituationen övergripande kan te sig en aning svår. Vi får också hoppas att fastighetsägarna är tillåtande och inte låser in nyföretagarna så hårt att de inte törs satsa av sin tid och sina (eller bankens) surt förvärvade slantar.

Hur ser stadens invånare på sitt ansvar för att få butikerna kvar och en aktivt bubblande stadskärna? De - vi - måste ju handla där för att butiksägarna skall ha (råd och ) kraft att vara kvar. De kan inte betala sina varor med bara luft och glatt humör, de behöver få in en god dos slantar för att klara sina betalningar av skatter, varuleverantörer och hyror. Det är konsumenterna som måste bidra till detta - du och jag alltså.

Norrtälje Handelsstad säger att Norrtälje är mer än bara en idyll. Ja, visst är det så, men kan butikerna leva på det?

Norrtäljes stadskärna är en fantastiskt vacker plats. Låt oss hjälpas åt att göra den till en fortsatt och mer levande plats. En plats där mängder av livskraftiga små fina butiker ges möjlighet att leva, utvecklas och skapa glädje till oss alla.

A..






#100skälattälska
#Norrtälje

1 kommentar:

http://Oldmolly.bloggplatsen.se sa...

Du har rätt, staden är mycket trevlig och vacker. Jag har alltid tyck det var mysigt att besöka den. Hoppas att det går bra för den.