onsdag 24 december 2014

En duva satt på en gren och funderade över tillvaron

En duva satt på en gren och funderade över tillvaron
Roy Andersson
2014

Ja, vad säger man? Den är utmanande, absurd och märklig. Om jag hade sett den på TV där jag hade kunnat gå och göra något annat, så hade jag gjort det. Gått. Nu satt jag i en biosalong med andra människor runt omkring mig och då går man inte. Åtminstone inte jag. Jag satt kvar, kanske för att jag inte kom ut eller kanske för att man inte går. Jag satt kvar och förundrades, undrade, utmanades och funderade. Jag får väl säga att jag aldrig har sett något liknande.

Hur är det att vara människa? Hur är det att ringa till sin familj och sina vänner och alltid säga att det glädjer att höra att de har det bra. Har vi då lyssnat om de verkligen mår bra. Vet du hur hen mår, hen du talar med? Har du egentligen en blekaste aning?

Hur är det att vara människa? Hur är det att ha helt fel arbete, att inte kunna ta sig vidare till något annat eller inte ha några människor omkring sig som kan utveckla en till något annat när man inte förmår själv?

Utan onsdag blir det kaos. Ja, livet blir en aning kaotiskt när vi inte har ramarna fastlagda, när vi inte vet vad och hur, eller när. Hur skall vi kunna förhålla oss till tillvaron om vi inte känner till tiden och dess varv? Vad händer med oss, i oss, när vi förlorar kunskapen om tiden?

Bilderna är rena, tydliga och vackra. Samtidigt är de smutsiga, surrealistiska och absurda. Och ibland fullständigt avskyvärda. I en scen vill jag bara gå, för jag mår så illa över scenen. Den är fasansfull och jag undrar hur man kan få filma något sådant idag, 2014. Får man verkligen det?

Jag hade inte sett den här filmen om den inte hade uppmärksammats i media, fått pris och himlastormats. När vi gick ut från biografen tänkte jag att den var extremt märklig, absurd. Vi undrade om den verkligen kunde rekommenderas till andra. Jag tänker att jag måste se den igen, att den sitter kvar i mig. Den skaver och jag undrar hur han tänkte. Hur Roy Andersson tänkte, vad han ville säga och vad eller vem han ville utmana. Ju mer jag tänker på filmen, och det kan jag inte låta bli att göra, desto mer undrar jag över det svåra med att vara människa.

Vacker. Märklig. Absurd.

Se den.

Och berätta vad du tyckte. Hur du tänkte. Hur den påverkade dig.

A..



Wikipedia
Svd 2014
Aftonbladet 2014
DN 2014
SR Kulturnytt 2014



Inga kommentarer: