lördag 10 augusti 2013

Vem kan springa?

 
Jag tror att nästan alla kan springa. Ja, självklart finns det någon som tycker sig vara för tung eller inte orka av något särskilt skäl. - Men jag tror nog ändå att nästan alla kan. Det gäller att bestämma sig och det gäller att göra. Och att inte sätta ribban fel. Inte för högt och inte för lågt. Ja, det gäller att göra.

Jag har sett flera börja och jag har sett dem sprida kraft och glädje omkring sig. Jag har hört om deras tappade kilon, att de kunnat kasta sina mediciner och hur de har skapat mervärden för sig själva. Jag har sett hur de själva har förvånats och hur de har förvånat sin omgivning. Som om de inte trott att det är möjligt. Men det är möjligt, även om du har passerat dina ungdoms dagar. Det går bra att börja även om du har passerat 30, 40, 50, 60 eller 70 år. Ja, säkert också mer än så. Det går. Det gäller bara att göra.

Börja lagom. Bra skor är viktigt. Och att börja i lagom takt. Om du tycker att det är för jobbigt, så sänk farten. Spring i pratfart, alltså så att du kan prata utan att det blir för jobbigt när du springer. Börja inte i för hög fart och börja inte med en för lång runda. Lagom är bäst. Öka sedan långsamt och lagom. Öka farten när det känns rätt. Sträckan likaså. Sträck ut, och njut. Det gör dig gott.

Vissa springer för att det känns bra, mest bara för hälsans skull. För att kunna konstatera att det är sant att man mår bra av att träna. Att det ger fantastiska mervärden. Vissa springer för att de vill prova något nytt, för att utmana sig själv eller andra. Vissa springer för att de vill pressa sig mer - på en tävling, i sitt arbete eller i sin vardag. Prestera mer gör man när man mår bra och det gör man av träning.

Att springa kräver inte tävling, även om många tycker att det är roligt att delta i en tävling. Man kan t ex tävla mot sig själv, man kan tävla mot andra eller man kan använda loppet som ett tillfälle till ett bra fart-tränings-pass. Om man gillar sådana, förstås. Man väljer själv varför man ställer sig på startlinjen, vilket kan vara olika i olika tid och för olika människor. Jag tävlar för att det är skoj, för att det utmanar mig och för att det ger mig ett krav att hålla igång min träning. - Den träning som får mig att må bra.

Träning kräver tid. Det kräver att jag sätter av tid - för mig. Tid för min hälsa. Tid för mitt väl.

Jag hoppas att du sätter av nödvändig tid för dig. Och använder den för ditt väl. Löpning är ett sätt. Ett bra sätt.

Jag är helt övertygad om att nästan alla kan - om de bara vill och aktivt försöker.

Do It - Just Do It!

Anette

Mer länkar & sånt;  Intressant.  Bloggkartan NorrtäljeNyligen.se.  Knuff bloggar. AdlibrisSvenska Marathonsällskapet. Rånäs 4H.




 

Inga kommentarer: