söndag 18 augusti 2013

Tyst territorium


Tyst territorium
Sju reportage om Västsahara
Isbn 978 91 7389 4395
2013
Atlas förlag

För några månader sedan hittade jag, i en secondhandbutik i Götgatsbacken i Sthlm, några broschyrer om ockupationen i Västsahara. Ja, det måste ha varit Emmaus butik, i slutet av backen ner mot Slussen. Västsahara har ockuperats av Marocko, som också tar deras tillgångar. Jag hade tidigare inte sett eller uppmärksammat ockupationen och situation för västsaharierna och konstaterade, om man lätt gör, att de förenings- och rättviseaktiva i denna fråga i vårt land inte förmått sticka ut i bruset.

Det sägs att krigen minskar i världen, men ändå pågår en hel del aktiva konflikter i det tysta. I dessa konflikter skulle vi, Sverige, kunna påverka mer om vi såg vår del av ansvaret för rättvisa. Det verkar vi inte göra, om jag skall tro Laurin & Schmidt i Tyst territorium. Vi köper mat och råvaror från Marocko som odlats och utvunnits i Västsahara, av Marocko som ockupationsmakt. Och vi låter det vara så.

I kapitlet om Matlandet Västsahara ser jag att Ica, Coop och Axfood, liksom Hemköp och Lantmännen köper mat, foder och råvaror som odlats eller utvunnits i Västsahara, av ockupationsmakt och utan att det kommer västsaharierna till del. Etiknivån är alltså mycket låg och vi, Sveriges folk, låter det fortgå.

Tyst territorium innehåller viktiga reportage och är också berättelse om en resa, några enstaka dagar, i Västsahara. Den ger mig insyn i människor liv, den gör mig upprörd över hänsynslösheten och pengarnas makt. Den visar mig våldet, tortyren och hur människor kämpar för sitt land och för sina rättigheter.

Inget ändras trots otaliga samtal. Parterna står på varsitt håll utan att rucka en millimeter på sina krav. Världen tittar tyst på. Under tiden sitter generation efter generation i flyktingläger utan möjlighet att skapa riktiga liv. Allt är en hopplös kamp, som till slut rikserar att sluta i en explosiv maktkamp med många dödsoffer och än mer trasiga själar. Generationer av unika och fantastiska människor förhindras att leva sina liv.

Fredrik Laurin & Lars Schmidt har skrivit en högst läsvärd bok. Den känns trovärdig och mycket väl genomarbetad. Den ger mig möjlighet att lära mer.

Den lär, skapar irritation och frustration, och får mig att se ett konfliktområde från nya synvinklar.

Som sagt. En högst läsvärd bok.

Viktig.

Inga kommentarer: