söndag 28 april 2013

Äta Träna Leva

Äta - Träna - Leva
Kristina Andersson & Erika Kits Gölevik
2013
Fitnessförlaget - en del av Bonnier Fakta
www.fitnessforlaget.se
Isbn 978 91 7363 047 4

Bokens titel tilltalar. Äta, träna och leva är viktiga beståndsdelar i det vi gör under vår tid på jorden. Varje del innehåller ytterligare beståndsdelar - som gör livet till något gott och fantastiskt även om det naturligtvis också innehåller en hel del sorgeämnen från tid till annan. Man, viss kan vi, åtminstone till del, äta, träna och leva på ett sätt som gör livet bättre än om vi valde bort just det. Vi har valet själva.

Kristina Andersson & Erika Kits Gölevik vill här dela med sig av sin kunskap. Begrunda den och se vad den kan ge dig. Kanske gör den skillnad?

Ätadelen av boken ger mig en del nya tankar kring t ex proteinbars och sötsug. Ja, det är två ting som jag uppenbart kan vara utan eftersom inget av dem tillför. Jag behöver dem inte och skräp ingår inte i begreppet "att unna sig". Det är bara att välja bort. Jag behöver helt enkelt unna mig mer grönsaker, mer rotfrukter, mer bönor & linser och mer frukt. Och mer nötter. Jag behöver helt enkelt fokusera på det, och inte låta suget fånga mig. Ja, det är lätt gjort när man tycker sig behöva något lite raskt.- Kanske är det läge att lägga något i handväskan, så att det alltid finns till hands. Nötter, morötter och frukt bör ju lätt få plats. Och en flaska vanligt kranvatten. Allt utan tillsatt socker.

Bort tänker jag också försöka att välja härdat fett, e-nummer och glutamat/natriumglutamat (smakförstärkare). Kött står inte på min meny. Inte fågel heller.

Äta skall jag däremot fisk, skaldjur, ägg och grönsaker med många olika färger. Inte stekt. Gärna ångkokt eller i ung på låg värme. Lite pasta, ris & potatis får det också bli.

Jag skall sluta slarva med frukosten. Jag skall plocka fram nödfallskosten från handväskan innan jag blir tokhungrig. Jag skall äta ordentlig lunch utan att överdriva. Mellanmålet på förmiddagen och eftermiddagen i lagom tid och i lagom dos. Middag, ja, utan fusk och särskilt viktigt om jag lyckats åstadkomma ett träningspass.

Mer om att Träna och Leva sen.

Nu är det tid för mat.

Anette Grinde


ps... Hos SISU Idrottsböcker kan du nu köpa Löparäventyret & Det perfekta löpsteget, som jag tidigare skrivit om i tidningen Marathonlöparen

Länkar & sånt;  
Adlibris - Bokus - ..Knuff om böcker.   Intressant.  Bloggkartan NorrtäljeNyligen.seBlogger.comKnuff bloggar.  Knuff om naturupplevelser -  Bloggare om  löpning - Gölevik -  ...  No suger added.

Inga kommentarer: