söndag 21 april 2013

Vandra Roslagsleden

Vandra Roslagsleden.
Gunnika Isaksson Lutteman (text)
Tomas Almbo (bild)
Isbn 978-91-86773-91-5.
Calazo Förlag Ab
2013.

Låt mig först så fast att jag tycker att det är viktigt med alla våra fantastiska vandringsleder som gör det möjligt för oss att komma ut, lätt och enkelt, i vår fantastiska natur. Våra leder och vår allemansrätt är unik och fantastisk. Den gör mig riktigt glad. Låt mig sedan också säga att jag tycker att denna bok är bra och viktig. Jag är glad att Calazo Förlag har givit ut den och att Gunnika Isaksson Lutteman har fått förmånen att skriva den.

Låt mig sedan bara säga att jag verkligen saknar kartor i boken. Bara beskrivningar i ord är inte tillräckligt. Det borde ha funnits utvikbara kartor i boken. Det hade gjort den riktigt bra. Nu blir det bara halvbra. Köpvärd, ja, men ändå inte riktigt bra.

Räddningen, skulle man kunna säga, blir för mig ett kompletteringsköp av Utekartan - kartor som tål både väder och vind. Den gör planeringen av vandringen, eller som i mitt fall löpningen, möjlig. Jag hittar sträckförslag, tips, mm i boken och kan följa detta på kartan när jag dyker ner i den. Kartan är tillräckligt detaljerad (1:50 000), men ger också en översikt över ett stort område. Det mest fantastiska i Roslagsleds-sammanhanget är att leden är utmärkt på kartan med ett - rött - tydligt streck. Det blir därmed inga svårigheter vare sig i planering eller i vandring/löpning att följa leden även där den ibland är lite sparsamt med märkningar på träd, mm. Kartan är också gjord i ett starkt material, vilket gör den möjlig att ta med på färden utan att den trillar sönder efter första turen. Det är fint, minsann.

Det var blött i markerna idag. Ja, snön är borta, men grusvägarna och stigarna är ordentligt blöta. Ja, visst är det vandringsbart, men man får vara beredd på att bli blöt om fötterna om man inte har ordentliga kängor eller stövlar på sig. Mina springskor kan inte räknas som ordentliga springskor. Det är tur att det inte gör mig så mycket att jag blir blöt.

Jag noterar också att vi i Roslagen inte är överens om hur långt våren är kommen. Eller hur varmt det är. Jag sprang i vinterlöparbyxorna, underställströja och vindjacka utan ärmar. Mössa på. Folket i sommarstugeområdet krattade gräset med ärmlös sommarklänning och kortbyxor. Nja, säger jag, så varmt var det väl ändå inte. Man kanske blir det så ganska snart.

Ja, det kommer säkert mer om både bok och kartor sen. En annan dag blir det en annan sträckning, och då kan man kanske räkna med att jag ordar en aning igen.

A..





Länkar & sånt;  
Adlibris - Bokus - ..Knuff om böcker.   Intressant.  Bloggkartan NorrtäljeNyligen.seBlogger.comKnuff bloggar.  Knuff om naturupplevelser -  Bloggare om  löpning - Roslagsleden -  ... 

2 kommentarer:

Unknown sa...

Hej,

bra och intressant artikel.

Bra tips också med karta från utekartan.se
Vilka kartor förutom aro02 använde du för att täcka in hela leden?

Reflektioner Allteftersom sa...

ARO2 och ANO2 bör klara leden mellan Grisslehamn och Norrtälje. Jag minns inte om jag använde den också, alltså ANO2, eftersom jag tror att jag hittar sista biten utan karta. Utekartan är i varje fall en mycket bra karta för vandring och cykling. Rekommenderas stort!