fredag 2 november 2012

Utvisning av syskon ....?

I dagens NT läser jag om syskonen Cristian och Masarra Rahim som hotas av utvisning. Hon är omyndig. Han är myndig. De har varit här i fyra och ett halvt år. De lever i ovisshet. De får inget trygghetsbesked utan lever hela tiden med risken att få ett utvisningsbeslut över sig. Frånvaron av besked som innebär att de får stanna gör att de t ex får svårt att sköta sina studier på ett bra sätt och leva sina liv i lugn och ro. Det gör mig ont att läsa att vi behandlar människor som behöver vårt stöd så.

Det finns stunder när man skäms - och skräms - över dröjsmålen i besluten och frånvaron av ordentliga besked som barn och andra kan rätta sig efter. Är det verkligen rimligt att de skall ta så lång tid att fatta beslut och ge människor en rimlig chans att anpassa sina liv? Är det verkligen rimligt att låta barn vänta så länge på besked?

Det gör mig ont att läsa om dessa båda unga människor och deras öde.

Anette


Intressant.  Bloggkartan NorrtäljeNyligen.seBlogger.comKnuff bloggar.  Knuff om invandring - migrationsverket -  Bloggare om uppehållstillstånd -   ... Socialdemokraterna. Politometern. Folkpartiet. Centerpartiet .


2 kommentarer:

Elin sa...

Jag tycker inte det är rimligt att de överhuvudtaget funderar på att utvisa dem. Det finns de som jag inte anser skall få uppehållstillstånd - exempelvis personer som i sitt hemland varit grova brottslingar - men med barn tycker jag inte det finns något att diskutera. De ska få stanna!

Reflektioner Allteftersom sa...

Ja, visst borde de få stanna. Det känns riktigt hemskt att de inte fått en besked att de får stanna. /A..