torsdag 9 augusti 2012

Fantastiska veteraner i Rånäs 4H..

Veteran SM i friidrott har nyligen avgjorts (3-5 augusti 2012 i Kil). Vi var inte där, men många av Rånäs 4H.s veteraner var där och jag ser i resultatlistan att de gjorde gott ifrån sig. Det gör mig glad att de var där och att de gjorde gott för sig själva och sitt lag. Det gör mig lite sur att jag själv inte var där. Det får bli bättring till nästa år, helt enkelt.

Dag Dacke, Anette Nyström, Ulrika Flodin, Stefan Flodin, Mattias Ekborg, Elisabeth Ekborg, Jörgen Lindh, Lotta Frenander, Marketta Korpi, Mattias Ekborg, Yvonne Brandberg, Juha Hankkila, Flemming Lindström, Juha Hankkila, Marketta Korpi, Carolina Andersson och Jennie Sandberg deltog i Veteran SM i friidrott och skapade fantastiska resultat. Ja, man blir glad av sån´t.

Mest imponerad blir jag av de veteraner (& andra friidrottare) som ger sig i kast med många grenar, där både spring med goda resultat och kast med goda resultat ingår. Mångkampare står högt i kurs hos mig. Själv springer jag mest - och helst lite långt, åtminstone på tävling. Kanske borde man åtminstone ge sig i kast med fler tävlingsdistanser. Kanske kan det tillföra till det långa att också springa några av de lite kortare loppen. Problemet är då bara att man måste använda sig av en högre växel. Det måste helt enkelt gå fortare. Den har jag ännu inte klarat att lägga i, kanske mest för att jag inte har försökt. Man kanske börjar det nu bli dags att försöka. 

Rånäs 4H-veteraner i mängd fanns med på Stockholm Marathon och Jubileumsmarathon i somras, liksom några (få) även på Ölands Marathon i slutet av juli. Härnäst ser vi några av dem t ex på Helsingfors marathon och några fler i Berlin strax senare. De finns på många fler tävlingar, landet runt och naturligtvis även utomlands. Man blir glad av sån´t.

Veterantävlandet ger mer spring, mer hopp och mer glädje.

Man blir också glad av alla de ideella funktionärer som gör det möjligt. Rånäs 4H har en god dos ideella människor som gör tävlandet möjligt på hemmaplan och på bortaplan. Jag bugar och bockar för alla dessa och för Rånäs 4H.s ordförande Margareta Spång, tillsammans med fler aktiva funktionärer i styrelsen som driver, peppar och gör. Samma sak gäller i alla de andra ideella föreningar landet runt som skapar möjligheter för människor att idrotta på allvar och på skoj. 

En stor eloge till alla dessa funktionärer. De som gör det möjligt för många att skapa mer för sig själva och för sin hälsa. Idrott är skoj. Skoj skapar lyckoendorfiner. Lyckoendorfiner skapar välmående. Det är minsann inte fy skam!

Anette Grinde





Länkar;


Marathonlöpare full av lyckoendorfiner!

Inga kommentarer: