lördag 6 november 2010

När vardagen glimrar förbi....

Titel; Förbisett. När vardagen glimrar förbi.
Foto; Martin Magntorn 2010
Text; Niklas Ingmarsson & Robert Willim
Stockholm/Stehag; Östlings Bokförlag Symposion 2010
ISBN: 978-91-7139-847-5

Jag kommer på mig själv med att inte skriva vilka författarna är. Jag skrev bara fotografens namn. Jag fann det vara en aning orättvist och korrigerade mig själv. För mig är boken mest en bok med fotografier. Texten blev, för mig, inte viktig. Även om jag läst den. Jag lät bilderna tala. En och en. Allteftersom.

Jag tog mig tid och betraktade bilderna. De tilltalade. De skapade berättelser, allteftersom. De fick mig att undra, att reflektera och att se vardagen. Och att se allt det vackra i dessa vardagsbilder, som passerar allteftersom.

De gröna ängarna, med asfaltkanterna och ogräset som strävsamt växer. Det gråa diset, med auktionslagret och lastbilsvägarna, i det regniga landskapet. Smutsen på väggarna. Och på vägarna. Det nära, det olika, årstiderna, det absurda och det som framkallar leenden och skratt. Det bekanta och alltigenom vanliga.

Bilder är guld, en outsäglig skatt. Denna bok kan rekommenderas. Tag dig tid att begrunda. Läsa, titta och begrunda. Utifrån dina perspektiv.

Jag ser att boken är ganska ordentlig mycket billigare i nätbokhandeln än på Akademibokhandeln i stan, där jag köpte den.

Jag hittar också till fotografens hemsida. Den gör mig glad. Där finns bilder av klass. Där finns bilder av människor. Där finns bilder. Bilder, som gör mig glad.

Anette Grinde ... . . .

Inga kommentarer: