onsdag 11 oktober 2023

Israel/Palestina. Jag gråter för varje skadad och dödad ....

Jag ser Israels flagga på människors profilbild. Det får mig att tänka på människorna - israelerna och palestinierna. De som drabbas av maktens våld. 


Det gör ont i min själ för alla som drabbas av våld, terrorism och krig. För mig står Israel för ockupation och orättvisa. Israel (som stat) står (för mig) för vapen, murar, förtryck och apartheid. Ja, i Israel finns också människor, organisationer och partier som vill rättvisa, som möter varandra, umgås, lyssnar och låter livet levas. Jag har mött flera av dessa människor som vill fred tillsammans. De är många, men arbetar i motvind. De som arbetar för fred och respekt står nära min glädjesjäl. De som vill förtryck gör mig bara ledsen, förtvivlad. 


Jag fasar när jag ser att man firar Hamas makabra dödande som en framgång. Jag ser det inte som något gott, bara förtvivlad fasa för båda folken. Hamas står för terrorism hos mig. Jag ser inte att de arbetar för palestiniernas eller Palestinas väl. Deras våld och dödandet av oskyldiga och civila är bara vidrigt. Israels svar likaså. Det är civila människor, kvinnor, barn och män som vill leva sina liv som skadas eller mördas. Dödas för att de är israeler eller palestinier eller råkar komma i vägen. 


För att makt vill ha makt och fördriva den andre, istället för fred, rättvisa och tillsammans. Som likvärdiga människor.  


Människor med livet framför sig dödas för maktens vilja att skada, utesluta och förinta. Det är människor, som du och jag, födda på en plats eller levande sina liv där. Boende, levande där de vill och älskar att vara. Ja, eller måste, för att man inte har ett val.


Jag gråter för varje skadad och dödad israel. Jag gråter för varje dödad och skadad palestinier. Jag ber för att Hamas lägger ner sina vapen och jag ber för att Israel gör detsamma. Det finns inget som rättfärdigar liv som släcks av ett vapen eller av en annan människas hand. Det finns inget som rättfärdigar den terror som drabbar all civilbefolkning i Gaza eller Israel nu. 


Jag gråter. Jag ber. Jag tänker på alla människor jag mött. De som lever där. Och de som dör för terrorns, krigets och maktens vidriga våld.


A..







Inga kommentarer: