måndag 30 oktober 2023

30/10-23. Skogen.

 





Från frö eller planta till växtkraft på jorden.

Den är nu huggen, eller kanske sågad. Den är tagen ur ett sammanhang till ett annat.

Den är lyft från sin växtplats. Sågad, huggen, borttagen. Den fick inte skapa fler ringar i sin stam, den fick inte göra mer för sin omgivning just där.

Vi kan se det som att den blev gallrad, att den inte passade. Ja, den fick ge plats åt ett annat växande liv, för att det är också sånt som måste göras. Något måste ibland bort, för att annat ska få leva.

Den blev gallrad, men den passar på annan plats. Där kommer den att glädja på annat sätt. Den sträcker sina grenar mot alla som passerar. Se mig, njut mig, tänk frid och glädje här. Klä mig, med era vackraste ljus, låt mig pryda den vackra gamla gården som ni vårdar så strävsamt och fint. Här vill jag stå, här vill jag vara, lysa och glädja, till hela den magiska juletiden är förbi.

Från naturens skog till människors ljus. Den får nu en ny uppgift, att vara ett ljus i mörkret, innan den lämnar tiden på gården. 

Från människors ljus till djurens och jordens näring. Sen får den förmultna för nya livs möjliga näringsupptag. Andra liv, nya liv. 

Nu är tid för ljus. Snart är julmarknaden här. 

A..






Inga kommentarer: