lördag 7 januari 2023

Mia Hällberg. (1953-2022)

Mia Hällberg, Stockholm(1953 - 2022).


Mia Hällberg, regissör och glädjespridare. Jag mötte henne i Sundbyberg. Jag letade

efter en teatergrupp att fotografera, någon som lät mig hållas och inte förställde sig. 

Mia svarade: du är välkommen. Vi lovar att strunta i dig. 

Förutsättningarna var: jag syns inte, bry er inte om mig. Det är ni, gruppen som är det viktiga. 

Jag betraktade, smög, satt mitt i rummet eller vid sidan. Gruppen brydde sig inte om mig alls, det var så det var sagt. Teaterfolk, de kan, minsann. Detta pågick i flera terminer, det gav glädje för mig och bilder till gruppen. 

Gruppen gjorde sitt, repeterade och gjorde stordåd. Mia lotsade, mimade, höjde rösten, pekade med hela handen och skrattade. Hon var en fena på att regissera. De hade skoj tillsammans, gruppen byggde kultur som kunde delas med fler. Jag betraktade och sökte nya vinklar, miner och bilder. De såg mig inte, snubblade aldrig över mig trots att jag låg mitt i rummet. 

Mia Hällberg och hennes grupp Teaterpiraterna var professionella stjärnor som repeterade sina föreställningar med allvar och skratt. De la timme efter timme, vecka efter vecka på att skapa fantastiska föreställningar tillsammans. Repetitioner, ord, musik, minspel, rörelser, ljus, dans, kläder, affischer, lokal, scen, biljetter och premiär. Det låg i hennes händer, tillsammans med gruppen. De alla flödade över scenen under Mias ledning, de växte som skådespelare och människor i den samverkan de företog sig. 

Hon ägde platsen, ledde gruppen framåt med lust och glädje stor. 

Med tacksamhet ska jag minnas henne för alltid. Mia Hällberg gjorde skillnad för mig, säkerligen också för många, många andra. Hon fattas mig nu. 

Anette Grinde 


Publicerad i SvD (papperstidningen) 4/2-23

Publicerad DN 13/1-23 (digitalt) och i papperstidningen den 24/1-23: 

https://www.dn.se/familj/till-minne-mia-hallberg/

Fonus tar hand om Mias begravning i januari 2023: 

https://minnessidor.fonus.se/memorial_page

Bilder från teateraktiviteterna här:  

http://anettegrinde.blogspot.com/search/label/Nya%20Teaterpiraterna











Inga kommentarer: