tisdag 14 juli 2015

Tisdag 14 juli 2015. Sakta framåt - ända in i mål. Oskarshamn - Korpskog.

14 juli 2015. Tisdag.
Oskarshamn - Byxelkrok/Öland - Korpskog/Öland. Målgång.

Det regnade inatt. Vi bodde på en liten ojämn stenhäll med mossa, rötter och kottar på. Fint, men jag har svårt att sova i regnet. Jag oroar mig i onödan för morgonen.

Det hade slutat regna när vi bröt lägret kl 0500. Tältet var blött, men i kväll bor vi inne så det hinner torka i sinom tid. Kl 0600 öppnade Statoilmacken, så vi hängde på låset för en kopp kaffe och bulle som första frukost. Mackorna intogs sen i hamnen i väntan på Ölandsfärjan, vars avgångstid 0800 inväntades utan regn.

Överfarten till Öland var lugn. I Byxelkrok tog vi en energipåfyllning på Ica innan vi trampade söderut. Då kom regnet. Det var inte måttligt. Ett sådant ihärdig, hårt och långvarigt regn har vi tidigare inte varit utsatta för under denna resa. Vi blev riktigt blöta. Någonstans mitt på dagen trampade vi in på Korpskog, där husfolket bjöd på kaffe och smörgåsar och värme från den fina kaminen. Någon timme senare upphörde regnet och solen tittade försiktigt fram. Det är skönt med den värmande solen.

Leif och jag känner oss nu lite vilsna. Målgång? Men, vill vi inte cykla några mil till? Om inte, vad skall vi då göra istället - nu är rörelsen fått igång kroppen och vi gärna rör oss mer. En löparrunda kanske? Eller är det tid att prova motorcyklarna igen?

Cykelturen har varit fantastiskt fin. Vi har sett fantastiska landskap, varierande miljöer, underbara havsvyer och fina hus. Landets olika hörn ser alldeles olika ut, alla är vackra på sitt sätt. Ja, vi bor i ett fantastiskt vackert land. Det är ljuvligt att kunna resa på detta sätt, röra sig sakta framåt genom landskapet. Med en frisk och hållbar kropp. Och en vältränad och trivsam vän.

Uppmätt sträcka är ca 124 mil för min och Leifs lilla rundtur. Plus de 59 milen från min inledning på resan (Norrtälje - Öland). Drygt 180 mil, alles tillsammans sålunda. 6 punkteringar och ett växelhaveri. Inga skavanker, skador eller fysiska (eller psykiska) efterverkningar.

Vi känner välmående efter genomfört värv, förutom en känsla av tomhet, när vi sitter på verandan därhemma efter hemkomst. Det är som om luften går ur en en aning.

Vad skall vi göra härnäst?

Vill du kommentera detta inlägg - så går det fint att göra det här!

A..
Mörka moln över Öland. Vi fick cykla i hällande regn de sista milen.
Tur att det var hemfärd - de där sista övermåttligt regniga milen - så vi
kunde komma in och torka. Vi fick värmande kaffe & mackor 
när vi kom i mål. 



*** *** *** 


#Utekartan - det är onekligen den karta jag gillar bäst för dessa äventyr. Med dem hittar man i landskapet, den tål väder och vind och den går inte sönder vid felvikningar. Det är onekligen den som passar bäst för äventyr. Helt utan diskussion. När/om du skall äventyra, röra dig i naturen - hitta rätt även när det är väder och vind - då rekommenderar jag verkligen Utekartan. Den är min absoluta favorit.

#SchystResande - att resa vänligt, enkelt & lätt. Föredrag om detta? Ja, hör av dig om du vill att jag kommer och talar om Schyst Resande. Om att tänka på att inte tära på naturen och inte utnyttja andras väl för din egen bekvämlighets skull. Du når mig på mailadressen; anette.grinde (snabel-a) foretagshuset.net eller telefon 0708 905 731. 

#PlasticFreeTuesday - att inte använda plast om det inte är absolut nödvändigt. Kan vi inte enas om att försöka leva mer utan plast? Kan vi inte enas om att åtminstone försöka? Kan vi enas om att begrunda saken och göra vårt yttersta för att undvika slöseriförbrukningen?

#SlowlyForward - är arbetsnamnet på sommarens cykeltur. Sakta framåt - först söderut, sedan västerut för att sedan vrida nord, nordost och ost. Och slutligen igen ett litet stycke syd. I långsam och njutbar takt. Alla inlägg från årets tur hittar du här. Inläggen från 2014 års cykeltur genom Polen, Litauen, Lettland & Estland hittar du här och de från Indienresan 2013 hittar du här. Läs & kommentera gärna.

Packningen behöver begrundas - mer av vissa ting, mindre av andra. Ja, den tål att tänkas mer på. Den har förbättringspotential. De cykelväskor vi har är verkligen inte bra - skall jag skaffa nya? Lägga pengar på saker som visserligen finns, men definitivt inte alls är optimala? Ja, det beror förstås på vart jag skall åka nästa gång - och under vilka förutsättningar detta skall ske. 

Vaude cykelväskor. De ifjol införskaffade cykelväskorna gick sönder och fick då bytas mot nya. I fjol var det bara sol. Då fungerade de principiellt hyfsat väl. Toppväskan gick dock sönder av de spännen sidoväskorna satt på. Ett sittunderlag eller annat skydd måste läggas emellan, som skydd för undersidan av toppväskan. I år regnade det och det kunde då konstateras att regnet kom in i väskorna, trots regnskydd på. Väskorna kan inte rekommenderas, sålunda. 

Föredrag? Ja, gärna. Hör av dig om du vill att jag kommer och talar om resor, cykling, äventyr eller annat som rör vårt/mitt resande. Jag visar gärna bilder och talar om våra/mina äventyr. Du når mig på mail; anette.grinde (snabel-a) foretagshuset.net eller telefon 0708 905 731. 






Inga kommentarer: