tisdag 11 november 2014

Se utställningen i Gallerian idag!

En halv miljon människor i de drabbade områdena saknar tjänliga bostäder och är oerhört sårbara i den pågående tyfonsäsongen. Hälften av dem är barn. Lärdomarna efter megatyfonen Haiyan i Filippinerna visar att man måste bygga upp samhällen på ett säkrare sätt för att klara framtida katastrofer. 

Haiyan, en av historiens värsta tyfoner, slog ner på östra och centrala Filippinerna den 8 november 2013. Över 6 200 människorna dog och över 14 miljoner drabbades, varav 5 miljoner barn. Hela samhällen spolades bort i den sex meter höga stormvågen som följde tyfonen och svepte in flera kilometer över land. 

- De främsta utmaningarna nu handlar om att invånarna i de drabbade områdena saknar jobb, skolor och säkra bostäder. Även en mild storm kan göra enorm skada när människor bor i tält och enkla skjul, säger Pia Stavås Meier, programchef och biträdande generalsekreterare på Plan Sverige. (Text från Plan Sveriges hemsida).

Jag besökte Plan Sveriges utställning i Gallerian idag. Det är sista dagen, så jag fick se till att ta mig tid. Utställningen visar fotografier från Filippinerna, som drabbades av tyfonen Haiyan. Bilderna är fotograferade av Pieter ten Hoopen. Informationen om fotografens namn är svår att hitta på Plan Sveriges hemsida, vilket är en stor brist. Den borde finnas i anslutning till varje bild. Den återfinns dock på deras fb-sida och i utställningen är den angiven. Tack, för det.

Bilderna är starka och fantastiska. Jag tycker att platsen för utställningen, de fantastiska fotografierna och det budskap utställningen sänder är viktiga. Det glädjer mig att Gallerian och Plan Sverige sett att platsen är en mycket bra - och viktig - utställningsplats. Jag hoppas också att Gallerian har låtit Plan Sverige nyttja utan utan krav på ersättning eller med en mycket låg ersättning.

Ja, bilderna är starka och fantastiska. Jag kommer inte längre än till den inledande texten, som beskriver utställningen, innan jag känner att tårarna pressar sig fram i ögonvrån. När jag går vidare till bilderna står de inte att hejda. De rinner sakta nedför mina kinder. Jag låter dem rinna. Det är inte lönt att försöka hindra dem eller sopa bort spåren. Utställningen är stark. Och vacker. Även om den också är fasansfull.

Människor försöker leva sina liv, trots att det saknas bostäder, är svårt att hitta jobb så att man kan köpa mat, skicka ungarna till skolan och betala sina räkningar. Vatten, eller något att dricka, är en allvarsam fråga. Det är skolgången också. Bilderna visar livet och förödelsen. En bil står långt uppe på land, omgiven av allsköns omöjligt bråte. I den omöjliga villervallan hänger fem rosa nytvättade klänningar på ett klädstreck. Bilden ter sig nästan absurd, men visar också på människornas vilja att leva sina liv. De vackra och rena kläderna är viktiga, trots att miljön runt omkring ter sig alldeles hopplös.

En riktigt duktig fotograf har fotograferat på ett riktigt allvarligt tema. I samarbete med Plan Sverige.

Utställningen Haiyan 365 dagar visas i Gallerian, Stockholm den 7-11 november 2014. Sista dagen idag, alltså. Den är vacker, stark och fyller mig med frustration. Den är viktig.

Besök den!

Idag!

Anette Grinde



Inga kommentarer: