torsdag 20 november 2014

Att ge ut en bok - så gjorde jag!

Att ge ut en bok - så gjorde jag!
Peter Fowelin
Dana förlag
2013
Isbn 978-91-979486-2-3

Jag fångade boken i hyllan, på Sundbybergs bibliotek, i avdelningen för skrivande av böcker. Den står rätt nära språkhyllan, där jag gärna botaniserar. Jag tog den nästan i farten, för att jag behövde något att läsa på bussen på väg till Norrtälje. Jag behöver något lätt och något viktigt. Att ge ut en bok, känns viktigt.

Boken är en bloggbok, om att ge ut en bok. Alltså bloggposter från en blogg, som skrivits under tiden författaren har skrivit på en annan bok. Han har skrivit om livets och bokskrivandets vedermödor och äventyr.

Fowelin skriver om inspiration, skrivcoach, typsnitt, formgivning, tryckeri, papper, omslag, marknadsföring, försäljning, upplaga, med mera. Han skriver också om beslut, pengar och nätverkande. Han skriver också om de viktiga kontakterna med läsare, sådana som kan föra en vidare i texten och sådana som förstår vad man håller på med. Ja, han skriver om det mesta som hör boken och skrivandet till. Han skriver på ett enkelt sätt. Så enkelt, så att boken är läsbar på ett rätt kort stund. Ja, den är matnyttig, på ett enkelt sätt.

Som en blogg, fast i bokform förstås.

Lånas lätt på ett bibliotek nära dig.

Det jag fortfarande undrar är; var på Öland håller han hus? Det känns nära, liksom ganska nära.

A..

Inga kommentarer: