måndag 17 mars 2014

Huset var vackert. Det låg mitt i byn..

Huset var vackert. Det låg mitt i byn. Vi åkte dit och klev in, eftersom vi var i närheten och visste att huset var till salu.

Huset används som ett vandrarhem. Det har ett helt unikt läge. Det ligger mitt i byn, bara ett par hundra meter från järnvägsstationen, busstationen, Ica-butiken, banken, Systembolaget och badstranden. Mitt i smeten, helt utan tvekan. Du behöver ingen bil för att ta dig hit - buss & tåg går bra. Kommunikationerna och servicen låg verkligen nära. Det är ca 5 mil till Gävle och ca 3 mil till Sandviken.

Huset är en gammal komministergård och byggdes på 1800-talet. Det är blått med en lummig och grön trädgård runt huset. En tillräcklig parkering finns nära.

Vandrarhemsvärdarna, som kommer från Holland, njuter av det sociala liv som det innebär att vara värdar. Ja, det är periodvis rätt mycket arbete, men de verkar onekligen njuta av det sociala åtagande som verksamheten medför. Jag undrar om man kan klara sig utan det, när man är sociala så att det sjuder i ådrorna?

Värdarna (André van Kuijeren, Lucia van Kuijeren) kommer från Holland. De har bott i Sverige i rätt många år och njuter av naturen, allemansrätten och vidderna. - Här kan man njuta av skogen själv, säger André och Lucia van Kuijeren. - I Holland är det istället folk överallt, där får man stå i kö om man skall vara i skogen.

Vandrarhemmet är anslutet till Svenska Turistföreningen (STF). Jag frågar om de är nöjda med anslutningen till STF och ja, de ger uttryck för en hög nöjdhetsgrad. Vi talar om frågan en stund, eftersom också jag har mina fötter hos STF. De ser STF som en mycket bra organisation som månar om vandrarhemmen. De känner sig mycket nöjda med det paket som ingår i konceptet, där träffar, utbildning, mm ingår förutom marknadsföringen via hemsida och den välkända vandrarhemskatalogen. De känner sig också väldigt glada över de gäster som har STF som sin organisation. Det är som om STF.arna är ett särskilt folkslag. Van Kuijeren säger att STF.arna förstår precis hur det är att bo på vandrarhem. Det är aldrig något problem med dessa människor. De är helt enkelt rätt fantastiska.

Ja, familjen verkar trivas gott i sitt vandrarhem i Ockelbo. De verkar glöda och trivas där de är. De har dock bestämt sig för att sälja, så kanske är det för slitsamt, för ensamt eller för dålig lönsamhet. Eller kanske är det bara dags för nya perspektiv. Det förtäljer egentligen inte historien. Den förtäljer dock att här finns ett fint hus, mitt i byn, som borde ha goda förutsättningar att ha en god beläggning. Ja, kanske är det dags att slå till?

Anette Grinde
(som besökte huset den 2 mars 2014)









Inga kommentarer: