onsdag 3 augusti 2011

Roslagsleden...

Det är riktigt fint att röra sig på Roslagsleden. Den går från Danderyd till Grisslehamn, och man kan välja den del som passar för dagen. Idag passade det mig att röra mig i närheten av Råda, Nyby och ner mot Flottskär och Brevikstrakten. Och sedan hem igen. Jag följde inte leden hela den sträcka jag tog mig - till fots - men delar av sträckan följde jag vackra leden. Den är väl utmärkt med sin oranga färg runt stolpar, pinnar och träd.

Särskilt tilltalande är de delar som inte följer bilvägen utan i stället rör sig i skog och mark, eller på skogsvägar utan asfalt. Grus och stig är finfint att springa på. Det är helt enkelt lättare -  som i mindre stumt - att springa på ett underlag som består av grus och stig än vad det är att springa på hård asfalt.

Att springa är ljuvligt. Om än en aning plågsamt ibland.

Snart står det tävling på programmet. Det kommer att bli plågsamt så det förslår. Plågsamt är ibland njutbart. Vi får helt enkelt se hur det blir denna gång.

Anette Grinde



Läs även andra bloggares ord om Råda Naturreservat - Roslagsleden - Norrtälje . . . . eller finn en pdf om Roslagsledenwww.vaddobygden.se (under sport & motion), eller läs om Råda Naturreservat hos Länsstyrelsen.

NaturNära Äventyr laddar för tävling
- och inser att det blir ett riktigt NaturNära Äventyr.

Inga kommentarer: