söndag 5 april 2009

I dagens DN läser jag en kort notis .....

...om en stor tragedi. 5 rader var de värda, de 43 människorna som dog och de övriga som var medvetslösa av syrebrist. De människor som var på väg från Afganistan via Pakistan på väg till Iran. Vi kan anta att de är människor som försökt fly från förtryck i syfte att förbättra sina liv. I stället hamnade de inlåsta i en container, utan möjlighet att fly.

Någon har valt att lämna dem på en parkeringsplats - utan syre, till en säker död.

Människor flyr sina fasansfulla levnadsförhållanden. De måste, då världens ledare inte lyckas sätta tillräckligt tryck på dessa länder. De måste, då de måste försöka göra bättring av sina liv. De riskerar att hamna i händerna på än hemskare människor. Sådana som gynnar sig själva utan att ta någon hänsyn till motpartens liv. Sådana som tjänar pengar på att forsla och överge människor. Som dödar och skapar förtvivlan, för sin egen vinnings skull.

Jag uppmanar härmed lokalpolitikerna/riksdagsledamöterna Krassman, Göran Pettersson, Jan Emanuel Johansson och Per Lodenius att fånga människorättsfrågorna. Jag uppmanar er att arbeta för fred i varje land, värdighet för varje människa såväl hemma som i andra länder och för att de mänskliga rättigheter som FN beslutat om skall gälla överallt. Utan dröjsmål.

Jag uppmanar er att synliggöra allt det arbete ni gör - för människorna i världen som behöver er uppmärksamhet. För visst arbetar ni också för dem?

Anette Grinde

1 kommentar:

Krassman sa...

@Anette
Det är helt fruktansvärt och synliggörandet av alla de 67 miljoner flyktingar som finns världen över måste få mer utrymme.
Jag är inte riksdagsledamot Anette men jag lovar dig att jag ta dig på orden i din uppmaning.

Har medverkat på ett par träffar tillsammans med läkare utan gränser som har stöd och hjälp verksamhet för gömda flyktingar här i Sverige. Tänk att läkare utan gränser skall behöva ha verksamhet även i Sverige, det visar bara det att det finns otroligt mycket att göra.