fredag 22 februari 2008

Vi vill växa

Gnistrande sol
Ett par grader minus
Himlen är alldeles blå
Skogen är stilla

Jag springer skogsvägen fram
Det är tyst
Tankarna rymmer i sidospår
Jag föser dem sakta tillbaka

Till temat, som berör
Vi vill växa

Växa i antal
Växa i tanke
Växa i gemenskap
Växa tillsammans
Växa i tro
Växa i ansvar
Växa i omsorg
Växa i djup

Vi vill växa
Kan det vara att prova andra spår?
Och att möta nya människor
Hur vi skall bjuda in, eller släppa in, eller möta på annan plats
Möta - den som inte mött oss förr, eller just den som redan finns där
Mitt ibland oss
Kan det vara att gå runt, istället för rakt fram
Är det att se, tänka och göra – nytt och annat, än det som alltid varit förr?
Är det att stanna, och sitta alldeles still?
Eller är det att vända, just där vi inte brukar bryta vårt spår?

Vi vill växa, vandra, vara
Tillsammans under samma tak

Under samma tak
Med låga trösklar
Med öppna sinnen

Växa i antal
- Många tillsammans
Växa i tanke
- Om att våga nytt
Växa i gemenskap
- Kring hela vår kropp
Växa tillsammans
- Oavsett vem
Växa i tro
- På allas vår Gud
Växa i ansvar
- För skapelsens allt
Växa i omsorg
- För varje vår del
Växa i djup
- För det som berör

Gnistrande sol
Himlen är alldeles blå

Jag springer skogsvägen fram
Plötsligt kommer det något där
Något nytt, något stort, något annorlunda
Tankarna rymmer i sidospår
Jag föser dem inte tillbaka
Jag låter dem växa, för nytt och för fler

Växa, för nytt och för fler


Anette Grinde
2008-02-22

Inga kommentarer: