torsdag 6 juli 2023

Jag är inte klar, men kanske måste jag ändå...

1 december 2017 klev jag in. Jag har drivit med lust och glädje stor. Stretat, skrattat, talat, föreläst, samtalat och tipsat. Det har varit en fantastisk tid och jag är glad att jag vågade, ville och gjorde. Nu känner min kropp och knopp att det var länge sedan jag hade semester och att jag behöver göra något åt min arbetssituation. Det är oklart hur. Min tanke går till att det är dags att sälja, men att jag kanske inte vill. Att jag bör, men vägrar själv. Kanske mest för att jag inte själv kan se när det räcker. Jag har så otroligt många fantastiska samtal i butiken, så många bra aktiviteter och så många fina möten med människor som vill och kan, som läser och samtalar. Dessa människor spelar roll. Dessa samtal spelar roll. Alla dessa möten spelar roll, inte marginellt. Det spelar stor roll. Tänk, att få möjligheten att sitta ner och prata om böcker, skrivandet, känslan, ämnet, texten, koranbränningar, yttrandefrihet, rättigheter och skyldigheter, suicid, rasism och annat och känna den fina samtalslyckan fast ämnet är svårt. Tänk att känna tolerans, kunskap, oenighet, att se den andre och lyssnandet som går i varandra, byter riktning och att det kommer en ny chans till var och en varje ny dag. Det är magi att ha en plats till sitt förfogande där så mycket kunskap bor. Jag är inte klar här, men kanske måste jag ändå lyfta frågan om att sälja den plats och sen verksamhet jag driver. Om/när jag bestämmer mig för att tiden är mogen att fatta detta viktiga beslut kommer jag ändå att fortsätta driva de cirklar, kulturdagar, aktiviteter och samtal som sker på den plats jag finns. Där eller på annan plats. Det kan inte upphöra, förstås. Ja, nej, om inte den som köper vill driva som jag gjort förstås. Då måste den personen driva också det, inte jag. Du som har intresse och kunskap att bidra till den här platsen, kommunen och människorna med lust och energi på den plats jag nu verkar, kom hit för ett prat. Du, som vill driva den här platsen på ditt sätt, utifrån den du är och med dina förutsättningar, varor och glöd. Kanske är det dags för dig här nu?


Är tiden mogen för dig nu, så kanske platsen kan vara det också. Välkommen ska du vara. A..

Inga kommentarer: