tisdag 27 juni 2023

Ja, det finns folk...

  Ja, det finns folk som läser i böcker i butiken, som tycker att det är ok att förstöra trots att de inte avser handla i butiken. Det finns rätt många sådana. Det är både barn, unga och vuxna. De förstör. Det är dyrt för butiken.  

När du är på jakt efter en bok så är det är ok att läsa en baksidestext och att försiktigt bläddra i en bok för att tex  konstatera att stil och storlek är läsbar. Om du inte är på jakt efter en bok eller annan vara i den här butiken, så ber jag dig låta bli att röra varorna. De skadas. Det gäller dig som är barn, vuxen eller ungdom. Det gäller sålunda alla.

Varsamhet, tänker jag att det kallas. Och hänsyn till den som vill ha en fräsch vara! 

Det är - förstås - inte ok att läsa sida efter sida eller bläddra igenom hela boken. Någonstans på vägen, ganska snart, går man över gränsen och bör själv inse att man förstör. Om man inte förstår får man stå ut med information om att det inte är ok. 

Jag borde inte behöva fostra folk i butiken.

En (vuxen) man läste, bläddrade och läste. Han bröt upp boken och fortsatte. Han slutade inte. Till slut bad jag honom betala för boken. Nej, jag ska inte ha den, blev svaret. 

Hans far blev förbannad för att jag sa till, tyckte att jag borde ha en lapp om försiktigheten. Det borde jag inte, för vuxna människor vet att det inte är ok att förstöra i butiker, men ja, det fanns en notering med en bön om att avstå läsning. Sonen (vuxen) ignorerade lappen och informationen. Han stod precis bredvid lappen, boken låg precis intill. Han tyckte sig ha rätten att förstöra, ja. 

- Nej, jag ska inte behöva säga till besökare att det här är en butik och att du behöver betala för varorna innan du förbrukar dem. 

- Nej, jag ska inte behöva skriva lappar om självklarheter. Det vet varje vuxen människa, kanske t o m de flesta barnen. Det här är en butik. Här handlar man. 

Istället för att fundera över vad sonen gjorde, säga tack och förlåt och låta saken vara utagerad (när han nu inte ville göra rätt för sig) så blev fadern förbannad för att jag befann mig i lokalen. Han ansåg det otrevligt. 

- Ja, hur ska jag kunna driva en butik om jag inte får vara på platsen och hur ska jag kunna hjälpa personer att hitta rätt i hyllorna om jag inte får röra mig i lokalen? 

Problematiken var läsning - förbrukning - av ej betald vara, inte var i huset jag befann mig.

Hur ska jag kunna sälja fräscha varor om människor bläddrar sönder dem? Går du in på Ica och dricker en halv liter mjölk och sen ställer tillbaka den i hyllan? Eller tuggar en halv tomat? Det är samma sak med läsning - du förstör. Vill du bara titta eller läsa, så är bibblan rätt plats. Vill du köpa en bok, så är bokhandeln rätt. 

Att personen då också istället vänder sig mot mig och skäller på mig för att han valt att bete sig obetänksamt, är ännu värre. Förstås. 

Jag tackar dig för att du tar ett mentalt omtag, vänder din tanke inom dig och funderar över hur du skulle göra när människor beter sig illa i en butik som du ansvarar för. 

Det här är en bokhandel. Här handlar man böcker. 

Ja, det finns folk som är otroligt otrevliga när man råkar trampa på en öm tå. Det kanske är mänskligt att slå ifrån sig, men inte desto mindre förskräckligt osympatiskt. 

A..



Inga kommentarer: